Nieuws
2007234
Nieuws

Jachthavens nemen ouderen onderhoud uit handen

Ouderen hebben de toekomst

Nederland vergrijst, ook op het water. Medemblik en Monnickendam springen in op deze ontwikkeling. Zij komen met nieuwe concepten om het leven als watersporter te ’ontzorgen’.

Een jachthaven was vroeger alleen de ligplaats voor de boot. De havenmeester, vaak een gepensioneerd beroepsschipper, zorgde dat de steigers werden onderhouden en dat het liggeld werd geïnd. Met een beetje geluk kreeg je een telefoontje als het dekzeil van de boot lag te klapperen of als de landvasten op springen stonden.

Moderne jachthavens bieden meer. Ze verzorgen goedkoop onderhoud voor oudere booteigenaren of bieden deelconcepten aan om varen zonder zorgen mogelijk te maken. Moderne jachthavens veranderen van ligplaatsverzameling naar full-service lifestylebedrijven.

Beatrix Brandon Bravo (84) was haar hele leven een actieve watersporter. „In Canada viel me de vanzelfsprekendheid op waarmee ouderen op de service van de havenmeester rekenden, bijvoorbeeld bij het afmeren. Ook hoogbejaarde mensen voeren nog met hun eigen boot. Zelf merkte ik ook dat als je ouder bent, varen nog altijd prima gaat. De liefde voor varen gaat nooit meer over, dat zit in je bloed. Maar het onderhoud, op je knieën om de olie af te tappen, wordt steeds lastiger. In Medemblik hebben ze een mooi concept naar Canadees model om ouderen langer te laten doorvaren.”

Ervaring

Achter het concept van Stadshavens Medemblik staat havenmeester Wijnand Baerken. „Ouderen hebben ervaring die je prima aan jonge mensen kunt koppelen. Dat doen we ook in ons bedrijf en dat werkt uitstekend. Daarnaast halen we voor oudere booteigenaren de zorg voor het onderhoud weg. Als mensen stoppen met varen, heb je als haven of servicebedrijf sowieso geen inkomsten meer. Nu help je ze uit de brand met het winteronderhoud en bouw je een vertrouwensrelatie op. Daarmee kun je mensen tien jaar langer op het water houden.”

„Het is belangrijk om de wederzijdse verwachtingen op papier te zetten. Op een aftekenlijst vinken we aan wat er moet gebeuren en wat het mag kosten. Dit berekent het jachtservicebedrijf door tegen bijna kostprijs. Vanwege de goede relatie krijgt het servicebedrijf door het seizoen heen meer werk en zo ontstaat een win-winsituatie. Eigenlijk is zo’n concept toepasbaar voor de algemene omgang met ouderen. Ouderen hebben de toekomst, als je ze maar helpt met zaken die fysiek lastig zijn.”

Mogelijkheden

Voor mensen die helemaal geen boot meer willen hebben maar wel willen varen, biedt jachthaven Waterland in Monnickendam nieuwe mogelijkheden aan, vooral gericht op zeilers. Eigenaar Jan Zetzema: „De deeleconomie zet voort; bootbezit verandert in gebruik. Wij bieden een huurabonnement met landelijke dekking. Op zes locaties kunnen mensen voor een vast jaarbedrag elke week één dag in een identieke boot varen. Een seizoen lang een Fox 22 of een Valk huren kost 795 euro. Je dag moet je de week vooraf boeken. Als je in de zomer twee weken wilt varen, kan dat ook. Als lid krijg je korting op de normale huurprijs. Daarnaast hebben we een abonnement waarin je vanuit Monnickendam een J70 of J22 kunt zeilen. Op dezelfde basis tegen een iets hogere prijs. Ook bij de kajuitjachten is een huurabonnement mogelijk. Eigenlijk een soort private leasing, alleen blijven wij eigenaar van de boot.”

„Als jachthaven verzorgen we allerlei nieuwe diensten. Zo hebben we onder het motto ’niet poetsen maar varen’ een was- en poetsservice. Neem je een schoonmaakabonnement, dan betaal je een lager tarief. Doordat je de boot regelmatig laat schoonmaken, blijft deze netjes en is de tweewekelijkse poetsbeurt goedkoper uit te voeren. In de afgelopen jaren kregen we veel aanwas van jongere gezinnen die samen met een andere familie een jacht hebben. Doordat wij het het onderhoud doen, lijdt hun vriendschap niet onder een eventueel verschil van inzicht over wat schoon is. Ontzorgen is de belangrijkste taak van de moderne jachthaven.”