Nieuws/Binnenland
2025485
Binnenland

Strategie gelekt: zo moeten ministers zich verkopen

Minister Hugo de Jonge (l) op bezoek in een verpleeghuis in ’s Gravenzande

Minister Hugo de Jonge (l) op bezoek in een verpleeghuis in ’s Gravenzande

Ministers moeten vaker het land in en praten met gewone Nederlanders, vooral over onderwerpen waar veel onvrede over is. Dat staat in de vertrouwelijke communicatiestrategie van het kabinet, waarvan een concept in handen is van RTL Nieuws.

Minister Hugo de Jonge (l) op bezoek in een verpleeghuis in ’s Gravenzande

Minister Hugo de Jonge (l) op bezoek in een verpleeghuis in ’s Gravenzande

Het stuk is door de ministerraad besproken. Topambtenaren adviseren de ministers hoe ze moeten communiceren. Dat gaat via de afkorting ECHT: Eenheid, Contact, Herkenbaar, Transparant.

Het stuk geeft een inkijkje hoe dit kabinet werkt aan beeldvorming en hoe over de communicatie van ministers wordt nagedacht. De communicatieadviseurs noemen maatschappelijk draagvlak cruciaal „maar in deze tijd lastig te verdienen.”

’Elkaar niet becommentariëren’

Ministers moeten verder werken aan vertrouwen en elkaar niet becommentariëren. En: niet alleen communiceren over de oplossing die uiteindelijk is gekozen „maar juist ook over welke het niet zijn geworden en waarom”.