Nieuws/Binnenland
2026906325
Binnenland

Slechte rij-instructeur aangepakt, rijles wel duurder

Den Haag - Slecht presterende rij-instructeurs moeten verplicht bijscholing volgen en als ze geen verbetering laten zien worden ze verwijderd uit het register en kunnen hun beroep niet meer uitoefenen.

Het is één van de aanbevelingen van een speciale inspectie om schoon schip te maken in de rijschoolbranche. Dit om misstanden in de sector aan te pakken, de kwaliteit van de rijlessen en het slagingspercentage van rij-examens op te krikken.

„Het huidige systeem moet op de schop en vraagt om een landelijk leerplan om de kwaliteit van het rijonderwijs en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit moet de taak worden van de nieuw op te richten Curriculumcommissie Autorijonderwijs (CCA)”, stelt Emile Roemer die in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) langdurig onderzoek deed naar de Nederlandse rijopleiding.

Veel ongelukken

De conclusie van Roemer is dat relatief veel jonge beginnende bestuurders betrokken raken bij verkeersongevallen en dat de rijscholenbranche al langere tijd kampt met wantoestanden zoals fraude, oneerlijke concurrentie en valse voorlichting aan consumenten.

De nieuwe opzet betekent wel dat de rijlessen veel duurder worden. De gemiddelde prijs van 42 euro die nu betaald wordt gaat richting de 56 euro. Maar er zullen minder lessen nodig zijn om het felbegeerde roze document in handen te krijgen, omdat de kwaliteit van rijlessen vooruit zal gaan en rijscholen zich moeten inschrijven in een register.

Roemer: „Bij misstanden krijgt de CCA als het aan mij ligt ook de bevoegdheid slecht presterende rijscholen uit de sector te verwijderen. Bovendien willen we leerlingen beter beschermen tegen malafide rijschoolhouders en worden een klachtenregeling en een garantiefonds opgezet. Daarmee is de leerling verzekerd van teruggave van betaald lesgeld wanneer de rijschool ophoudt te bestaan.”

Malafide rijschoolhouders

„De kwaliteit van het rijonderwijs schiet flink tekort, omdat er geen standaard is waaraan rijscholen moeten voldoen. Daar zijn leerlingen, rijscholen en weggebruikers de dupe van. Door de CCA de norm te laten stellen, bereiden we leerlingen beter voor op veilige deelname aan het verkeer, beschermen we ze tegen malafide rijschoolhouders en dringen we oneerlijke concurrentie onder rijscholen terug. Wat mij betreft gaan de rijscholen, het CBR en het nieuwe kabinet hier zo snel mogelijk mee aan de slag”, aldus Roemer woensdag bij het aanbieden van zijn voorstellen aan de minister.

Het CBR is blij met het voorstel van Roemer. „Consumenten en de rijschoolbranche zijn gebaat bij een betere branche, zonder misstanden en met gegarandeerde kwaliteit voor alle leerlingen. Een branche waar de rijscholen weer trots op kunnen zijn en waarin ze een normale boterham kunnen verdienen”, meent CBR-directeur Alexander Pechtold.

Snelle vervolgstappen

Pechtold: „De voortvarendheid waarmee Roemer deze opdracht heeft opgepakt verdient dezelfde opvolging. Het zou goed zijn als dit vastgehouden wordt door snelle vervolgstappen te zetten, zodat dit plan ook wordt uitgevoerd. Er zijn veel goede rijscholen in Nederland, met professionele rij-instructeurs die leerlingen op professionele wijze opleiden tot veilige verkeersdeelnemers. Maar de branche kent helaas ook uitwassen. Van 1.500 rijscholen slagen minder dan 3 van de 10 leerlingen voor het eerste praktijkexamen.”

Er moet nog heel wat gebeuren voordat de CCA operationeel is. Inclusief wetgeving duurt dat een jaar of drie tot vier tot de organisatie op poten staat en draait. De kosten voor de opbouwfase - tussen de 5,5 en 7,2 miljoen euro - zullen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten worden gedragen.