Nieuws

STARTER VAN DE WEEK Brouwerij Frontaal groeit snel

Passie voor bier brouwen

Door Tim van Boxtel

Roel Buckens begon met brouwen in de tuin van zijn studentenhuis.

Roel Buckens begon met brouwen in de tuin van zijn studentenhuis.

Beeld Werkt

Breda - Wat begon als uitprobeersel in de tuin van zijn studentenhuis is uitgegroeid tot een serieuze onderneming met zes voltijdse werknemers. Roel Buckens blijft gepassioneerd over het brouwen van bier, maar is tegenwoordig ook bezig met de administratie als eigenaar van het snelgroeiende bedrijf Brouwerij Frontaal.

Roel Buckens begon met brouwen in de tuin van zijn studentenhuis.

Roel Buckens begon met brouwen in de tuin van zijn studentenhuis.

Beeld Werkt

Het bier van Buckens wordt geserveerd door heel het land en hij heeft een eigen bierfestival in zijn woonplaats. Komende maanden verhuist hij naar het illustere gebouw De Faam, de voormalige fabriek in suikerwerken tegenover het station in Breda. Daar krijgt Frontaal een proeflokaal en brouwerij van 1300 vierkante meter met foodtrucks en koffiebranderij.

Dat had de Bredanaar vijf jaar geleden niet durven dromen, toen hij zijn eerste biertje brouwde in de tuin. „Maar ik merkte wel meteen dat ik er feeling voor had. Het helpt dat ik een achtergrond heb als chef in een restaurant, dan weet je hoe belangrijk het is om een recept stapsgewijs te volgen.”

Hij kreeg de smaak te pakken en brouwde steeds meer, eerst nog met een houten vat als opslag in zijn studentenkamer van vijftien vierkante meter. Door middel van crowdfunding haalde Buckens €120.000 op waardoor hij echt kon bouwen aan zijn brouwerij. „Ik volgde destijds een hbo-opleiding tot informatiespecialist. Door het brouwen heb ik een jaar vertraging opgelopen, maar ik ben uiteindelijk wel afgestudeerd. Ook al heb ik er nooit meer wat meegedaan.”

Buckens’ geheim? „Risico’s nemen.” In zijn startersperiode trok hij, met de nodige dosis moed en een kratje met zijn eigen bier, de stad in op zoek naar geïnteresseerde uitbaters. Het sloeg aan en via mond-tot-mondreclame ging het balletje rollen. Inmiddels wordt zijn bier door heel Nederland en zelfs Europa geserveerd. Ook staat het in de schappen van de Albert Heijn. „Je moet kwaliteit leveren en een eerlijke prijs bieden. Wij geven geen kortingen, want dan betaal je dus eigenlijk al te veel voor het bier. Daarnaast zijn we zeer volhardend. Als iemand ons ‘nee’ verkoopt, kijken we naar andere mogelijkheden om toch binnen te komen.”

Inmiddels brouwt hij jaarlijks minstens 130.000 liter bier. „Wij brouwen erg diverse smaken. Dat vind ik ook het leuke eraan, de afwisseling. Je kunt eindeloos veel verschillende dingen doen met bier. Het brouwen zelf blijft mijn grote passie.”

Hij huurt nu nog ruimte en apparatuur bij een brouwerij in Sittard, maar wil in de toekomst alles binnen het eigen bedrijf doen. Van zijn hobby een serieuze, grote brouwerij maken, dat is het doel. „We hebben een stappenplan voor de komende vijf jaar en liggen op schema. Elk jaar groeien we met 300%, waarom zouden we dat niet vol kunnen houden?”