Nieuws/Binnenland

Docent tevreden: ’Alles wat is gevraagd, heb ik behandeld’

Examenvloggers: ’Tijdnood en geen diepgang’

Van links naar rechts: Thijs Poortvliet, docent Rinus van den Anker, Beau de Rooij en Chancé Cheung

Van links naar rechts: Thijs Poortvliet, docent Rinus van den Anker, Beau de Rooij en Chancé Cheung

Martin Mooij

ALKMAAR - Het examenvak geschiedenis zorgde dinsdagmorgen bij havisten voor overwegend positieve reacties, maar vwo’ers klagen massaal over de lengte van de geschiedenistoets en stress door tijdnood. Onze gymnasium-vlogger Valentijn mist diepgang in het examen. En zijn vriend vlogger Tijn Hoogeveen baalt ervan dat er zo veel naar kenmerkende aspecten is gevraagd.

Van links naar rechts: Thijs Poortvliet, docent Rinus van den Anker, Beau de Rooij en Chancé Cheung

Van links naar rechts: Thijs Poortvliet, docent Rinus van den Anker, Beau de Rooij en Chancé Cheung

Martin Mooij

Dat zijn ontwikkelingen in verschillende tijdvakken, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van de eerste steden en dorpjes in de tijd van jagers en boeren. Tijn: „Ik heb die aspecten niet geleerd omdat er meestal maar een paar worden bevraagd. Dat waren er nu, onverwacht, helaas acht.”

Havist Thijs Poortvliet van het Alkmaarse Jan Arentsz heeft ook de 49 kenmerkende aspecten bewust links laten liggen met leren. „Daarom kon ik ook niet alles beantwoorden.”

Thijs heeft de kenmerkende aspecten bewust links laten liggen met leren. Dat zijn ontwikkelingen in verschillende tijdvakken die bevraagd worden zonder inhoud van de historische contexten. ,,Daarom kon ik ook niet alles beantwoorden.”

Onduidelijke vraagstelling

Toch zijn veel havoleerlingen van het Jan Arentsz positief, evenals hun docent Rinus van den Anker. „Dit examen is goed te doen en haalbaar voor mijn leerlingen. Alles wat is gevraagd, heb ik behandeld. De omschrijving en vraagstelling kan hier en daar overigens wel wat duidelijker.” Zijn leerling Robbin is het daar mee eens: „Ik werd soms totaal op het verkeerde been gezet door de onduidelijke vraag.” Vriendin Amaya: „Dan wist ik alles van het onderwerp, maar snapte ik niet wat er gevraagd werd. De schoolexamens zijn dan veel gemakkelijker hoor.”

Voor Beau is het de derde keer dat hij het examen geschiedenis maakt. „Ik ben vorig jaar gezakt en heb - vergeefs - geschiedenis herkanst. Maar ik begreep het nu veel beter, had de jaartallen ook goed in mijn hoofd.” Opstromer Canché beoordeelt dit examen als veel moeilijker dan op het vmbo. „Daar was het echt wel een veel gemakkelijker examenvak. Maar misschien had ik er meer voor moeten leren, heb er niet zoveel aan gedaan. Ook omdat ik er met een 7 goed voor sta...”

Kenmerkende aspecten

Dit jaar is er voor havoleerlingen een ’verlicht programma’. Docent van den Anker: „Daarvoor moesten ze een té overladen programma leren met tien tijdvakken. Nu ligt de nadruk op kenmerkende aspecten, de vroegmoderne en moderne tijd en drie historische contexten; de Republiek, Duitsland 1871-1945 en de Koude Oorlog.”

Op het YouTube-en Facebook-kanaal van de Telegraaf is in een videodagboek te zien hoe havist Floortje de vakken Engels en geschiedenis heeft ervaren. Ook onze vloggers Valentijn en Tijn geven hun ongezouten mening over geschiedenis op het vwo.