Nieuws/Binnenland
204448518
Binnenland

Hoge kosten voor webwinkels

’Klant die wil retourneren, mag aankoop steeds vaker gratis houden’

Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen retourneren vaak houden, zelfs als die onbeschadigd zijn.

Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen retourneren vaak houden, zelfs als die onbeschadigd zijn.

AMSTERDAM - Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen retourneren vaak houden, zelfs als die onbeschadigd zijn. Dat blijkt uit een rondvraag van het FD bij tientallen consumenten. Voor webwinkels is het verwerken van een retournering duurder dan een product weggeven. Regelmatig krijgen de consumenten ook nog een nieuw exemplaar toegestuurd of krijgen ze hun geld terug.

Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen retourneren vaak houden, zelfs als die onbeschadigd zijn.

Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen retourneren vaak houden, zelfs als die onbeschadigd zijn.

Retailexperts spreken van een slechte trend die misbruik aanmoedigt. Bij webwinkel Amazon, die binnenkort ook een Nederlandse website krijgt, is het al een standaardoptie voor verkopers. „Dit is ongezond en het verpest de markt”, aldus retaileconoom van ABN Amro Henk Hofstede. Hij denkt dat alleen de grootste webwinkels dit vol kunnen houden.