Nieuws/Binnenland

Internationale hulp op gang gekomen

Zeeman Gerrit, hou vol

Door Ilan Sluis

De Telegraaf

Amsterdam - De internationale hulp voor zeeman Gerrit is op gang gekomen. Door inspanningen van De Telegraaf zijn vakbonden, het ministerie van Buitenlandse Zaken en Nederlandse scheepvaartbedrijven bezig om Gerrit Oonk uit Oldenzaal zo snel mogelijk uit zijn penibele situatie te halen.

De Telegraaf

De druk op de werkgever van Gerrit, Sustainable Line Trading in Dubai en de lokale agent van het bedrijf in India neemt met de dag toe. Van alle kanten wordt geprobeerd om de erbarmelijke omstandigheden op het sloopschip Sea Angel voor de kust van India te verbeteren en om het enige Nederlandse bemanningslid Gerrit Oonk van boord te krijgen. Oonk en zeven mede-opvarenden zitten al sinds 19 februari vast op het schip. Een schuldeiser heeft er beslag op gelegd, daardoor mag het de Indiase haven niet in. Sindsdien is de bemanning aan zijn lot overgelaten. Er is nauwelijks voedsel, water of brandstof.

Werkgever krijgt bezoek

Inmiddels is de machtige internationale koepel voor transportvakbonden ITF ingeschakeld. Donderdag gaat een inspecteur van ITF in India op bezoek bij het bedrijf Shri Maruti Shipping Services dat daar de zaken rondom de Sea Angel behartigt. De inspecteur zou ook van zins zijn een bezoek aan de Sea Angel te brengen. „Via de ITF heb ik begrepen dat er nog steeds geen water en voedsel aan boord is”, zegt Nautilus-voorzitter Marcel van den Broek.

’Er moet proviand komen’

De Nederlandse vakbond is gelieerd aan ITF. „Er is door het gerechtshof in deelstaat Gujarat verordonneerd dat er proviand moet komen. De inspecteur zal als eerste druk uitoefenen dat het bedrijf dat zo snel mogelijk regelt.”

Dat de ITF zich met de zaak van Gerrit bemoeit is goed nieuws, maar niet zaligmakend. De koepel is machtig, heeft zelfs mogelijkheden om Gerrit te repatriëren. Maar de Sea Angel vaart onder de vlag van Belize, wat volgens Nautilus aangeduid wordt als ’flag of convenience’, een gelegenheidsvlag. Het gemak is echter voor de eigenaar van het schip. Rechten voor de werknemers aan boord zijn via het land lastig af te dwingen. Ook het feit dat er zaken gedaan moet worden met India helpt niet. „De kosten voor repatriëring moeten worden betaald. Hier in Nederland zou niemand moeilijk doen over een ticket. In India kost dat zomaar een jaarsalaris.”

Kapitein weigert monsterboekje te tekenen

Intussen heeft de familie van Gerrit in Nederland van het consulaat in het Indiase Mumbai begrepen dat er druk wordt gewerkt aan een visum voor de zeeman, zodat hij aan land mag. „Complicerende factor is dat de kapitein op het schip weigert zijn monsterboekje (document voor bemanningsleden, red.) te tekenen. Dat zou hij pas willen doen als zijn werkgever het achterstallige loon betaalt. En zolang hij dat niet doet, weigert agentschap Shri Maruti in India in actie te komen”, laat stiefvader Wessel Edelenbos weten. Het contact met Gerrit die tot nog toe kon WhatsAppen wordt intussen lastiger. Volgens Edelenbos neemt de radeloosheid bij Gerrit toe. Hij zou koste wat kost van boord willen.

Ook de scheepvaartwereld zelf is in actie gekomen. Bedrijven in Dubai en Nederland onderzoeken mogelijkheden om desnoods via bevriende bedrijven een schip langs te sturen. Een lastige klus, een schip vanaf Dubai sturen kost tienduizenden euro’s. Schepen van Nederlandse firma’s varen er nauwelijks. Maar mogelijk is er toch een schip in de buurt dat terugvaart naar Dubai, of een die Gerrit naar het vasteland van India kan brengen.

Wat de betrokken bedrijven rond de Sea Angel intussen ondernemen, is onduidelijk. Verkoper van het schip, Momentum Marine Services noch koper Sustainable Line Trading nemen sinds woensdag ondanks talloze pogingen de telefoon niet meer op.