Nieuws/Binnenland
2047068881
Binnenland

3000 examens per jaar afgebroken om riskant rijgedrag, CBR wil radicaal ingrijpen

Rijswijk - Kandidaten moeten straks voordat ze mogen afrijden van twee rijscholen groen licht krijgen. Dat moet voorkomen dat slecht voorbereide leerlingen achter het stuur kunnen kruipen voor het rijexamen. Met dit plan hoopt het CBR niet alleen het slagingspercentage te verhogen, maar daardoor ook de wachtlijsten voor het auto-examen te verkorten.

Nu is het nog zo dat ’prijsvechters’ in de rijschoolbranche pakketten aanbieden waar een examen en tien rijlessen voor een prikje te koop zijn, en kandidaten soms volledig ongeschikt achter het stuur gaan zitten om af te rijden. Dat de rijvaardigheid vaak bedroevend is, blijkt uit cijfers van het CBR die zeggen dat jaarlijks een paar duizend examens zelfs voortijdig worden afgebroken omdat er levensgevaarlijk wordt gereden.

„We willen ernaar toewerken dat dit niet meer mogelijk is en dat alleen nog kandidaten op de rijexamens komen die goed voorbereid zijn en een echte kans maken om het roze kaartje te bemachtigen”, zegt CBR-directeur Alexander Pechtold. „Nu komen er af en toe leerlingen binnen om af te rijden waarvan je je afvraagt wat ze tijdens de rijlessen hebben gedaan. Het zegt veel dat examinatoren zo’n 3000 keer per jaar een eindexamen afbreken omdat kandidaten te gevaarlijk rijden”, weet Pechtold, die daar paal en perk aan wil stellen.

Kaf van het koren scheiden

Het CBR wil samen met de rijschoolbranche met een zogenoemde ’collegiale gereedheidsverklaring’ gaan werken. Pechtold: „Dus je lest bij rijschool A en als jouw instructeur vindt dat je klaar bent om af te rijden, dan neem je een les bij rijschool B die ook een akkoord moet geven dat je geschikt bent om op te gaan voor een examen. Als je twee handtekeningen op de aanvraag hebt staan, kan er een datum worden geprikt.”

Alexander Pechtold

Alexander Pechtold

„Dat gaat helpen om vooral leerlingen te selecteren die echt kans maken om te slagen”, verwacht de CBR-baas. „Bovendien betekent dat dan automatisch dat de wachttijden om te kunnen afrijden zullen afnemen. Natuurlijk zitten er ook haken en ogen aan, maar dat kunnen we allemaal regelen. Het is wel een plan waarmee we echt de serieuze rijscholen gaan helpen en we het kaf van het koren kunnen scheiden.”

’Geen politiek besluit’

Het idee is afkomstig van de commissie-Roemer, waar in totaal negentien maatregelen worden aangedragen om de branche nieuw elan te geven. „Maar dit is er een waar geen politiek besluit over genomen hoeft te worden”, meent Pechtold. „En het kan wat mij betreft dan ook niet snel genoeg worden ingevoerd. We draaien er al een pilot mee. Ik kan me ook voorstellen dat we de rijscholen die beter presteren voorrang verlenen en voor degenen die er met de pet naar gooien een systeem bedenken waarmee we ze kunnen aanpakken.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vindt een collegiale toetsing een waardevol voorstel, omdat dit kan bijdragen aan hogere slagingspercentages. „Daarnaast is het in lijn met het advies van de heer Roemer waarin wordt geadviseerd om vaardigheden al tijdens de opleiding van de leerling te toetsen. Ook kijken we welke fouten het meest worden gemaakt tijdens examens om die resultaten te delen met de rijscholen, zodat daar extra aandacht aan kan worden besteed. De kwaliteit van de rijlessen kan daardoor worden verhoogd”, aldus een woordvoerder.