Nieuws/Buitenland
2048654259
Buitenland

Nederland wint zaak tegen Duitse tol

Europees Hof: maut is fout

Een snelweg in Hamburg.

Een snelweg in Hamburg.

Den Haag - Nederland haalt opgelucht adem nu het Europees Hof van Justitie de Duitse tolplannen om zeep heeft geholpen. De zaak was aangespannen door ons land en Oostenrijk.

Een snelweg in Hamburg.

Een snelweg in Hamburg.

De ’maut’ die Duitsland wil invoeren voor personenauto’s is volgens de Europese rechter discriminerend voor buitenlandse automobilisten. De heffing op de Autobahn zou in oktober in moeten gaan. Duitsers krijgen een belastingvrijstelling en worden zo gecompenseerd. Buitenlandse automobilisten moeten wel het volle pond betalen.

De hoogte is afhankelijk van hoe vervuilend de auto is. Een vignet voor tien dagen zou tussen de 2,50 en 20 euro gaan kosten.

Miljoenenschade

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) kondigde eind 2017 juridische stappen aan. Het is uitzonderlijk dat EU-lidstaten elkaar voor de rechter dagen. „Deze uitspraak is een opsteker voor de Nederlandse automobilist die nu niet de kosten voor het Duitse vignet gaat voelen. Ik ben er blij mee dat ons verzet succes heeft gehad”, reageert de VVD-bewindsvrouw.

„Het Europese Hof van Justitie stelt nu terecht dat het Duitse vignet voor personenvoertuigen niet kan worden ingevoerd. Er is volgens het Hof onder meer sprake van discriminatie van buitenlandse automobilisten omdat de Duitse automobilisten worden gecompenseerd”, zegt Van Nieuwenhuizen. „Onder de streep zouden alleen buitenlanders ervoor moeten betalen. De uitspraak is vooral ook goed nieuws voor de automobilisten en ondernemers uit de grensregio, want het hof stelt dat het vignet in combinatie met de voorgenomen compensatie ook in strijd zou zijn met het vrije verkeer van goederen en diensten.”

Uit onderzoek blijkt dat de Duitse tol Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro zou kosten. Vooral de grensregio’s zouden hard worden getroffen.

ANWB opgelucht

De ANWB heeft campagne gevoerd tegen de Duitse tol en reageert opgelucht. „Wij hebben ons vanaf de eerste minuut verzet met heel veel ANWB-leden. Met ruim 40.000 handtekeningen zijn we naar Brussel afgereisd om het Europees Parlement en de Commissie in stelling te brengent”, aldus hoofddirecteur Frits van Bruggen.