Nieuws/Buitenland

Man dood omdat e-sigaret explodeert

Saint Petersburg - Een ontplofte e-sigaret is de oorzaak van het overlijden van een Amerikaanse man, zo hebben autoriteiten in Florida bevestigd. Zijn dood geldt als eerste sterfgeval door een onveilige elektronische sigaret.

Tallmadge D’Elia was thuis toen hij op 5 mei een elektronische sigaret rookte. Onderzoekers hebben meerdere stukjes van de sigaret in zijn hoofd teruggevonden. Op een daarvan stond het logo van Smok-E Mountain Mech Works.

De ontploffing bracht een enorme vuurbal teweeg, zo blijkt uit onderzoek. De man had op 80 procent van zijn lichaam brandwonden. Ook heeft zijn appartement vervolgens vlam gevat.

Het merk ’Smok-E Mountain Mech Works’ heeft een hoofdkantoor op de Filipijnen en wordt vooral gebruikt door ’hobbyisten’, zo stelt de voorzitter van de American Vaping Association. Het ontbreekt aan belangrijke veiligheidskenmerken, die gangbare merken wel hebben, vertelt voorzitter Gregory Conley tegen de New York Times.

Bekijk meer van