Nieuws/Binnenland

Docente: ’De tekst uit 2012 kan wel voor verwarring zorgen’

Havo-examen Nederlands was prima te doen

Isaya, Jessey en Lucy met hun docent Esther de Kluijver (derde van links).

Isaya, Jessey en Lucy met hun docent Esther de Kluijver (derde van links).

Anko Stoffels

Amstelveen - Opluchting heerste bij de meeste havisten donderdagmiddag na het eindexamen Nederlands. Onze vlogger Amber Dokter vertelt op het YouTube- en Facebook-kanaal van de Telegraaf in een videodagboek dat het ’erg goed’ ging. Ze was, evenals de havo-kandidaten van het Amstelveen College, veel eerder klaar dan verwacht.

Isaya, Jessey en Lucy met hun docent Esther de Kluijver (derde van links).

Isaya, Jessey en Lucy met hun docent Esther de Kluijver (derde van links).

Anko Stoffels

Volgens docente Nederlands Esther de Kluijver, die ook afdelingsleider is van de bovenbouw van deze school, zijn de examenmakers dit jaar in elk geval wél erin geslaagd om de teksten meer bij de leerlingen aan te laten sluiten. „Maar alles valt of staat met de beperking van het antwoordmodel. Soms zie je aan het antwoord dat de leerling de tekst heeft begrepen, maar moet je het toch fout rekenen van het antwoordmodel. Dat gaat me aan het hart en vind ik onrechtvaardig.”

’Geen idee wat vraatzucht was’

Kandidaat Jessey Goudsmith worstelde met het woord ’vraatzuchtig’. Eén tekst ging over onze obsessie met eten. „Blij met het woordenboek, want ik had geen idee wat vraatzucht was”, zegt Jessey Goudsmith.

Telegraaf-vlogger en gymnasiast Tijn maakte Latijn. „De vertaling was goed te doen, maar de vragen waren lastig. Vakdocent Filip Noens: „Latijn was niet perse gemakkelijk, maar wel erg eenzijdig. Ik had wel wat meer diepgang in de vragen verwacht. Sneu voor de leerlingen die er zo hard voor hebben gewerkt, maar ik verwacht wel een mooi resultaat.

’F*cking saaie teksten!’

Docente Nederlands De Kluijver vreest dat leerlingen mogelijk in de war zijn geraakt bij de teksten over het leenstelsel. De teksten nummer 2 en 3 gingen erover en die moesten met elkaar vergeleken worden. „Tekst drie kwam uit 2012, maar er werd wel telkens gerept over het ’huidige leenstelsel’”, licht De Kluijver toe.

In de war raakte kandidaat Lucy Macdonald er niet van, zegt ze desgevraagd. „Maar het waren wel f*cking stomme en saaie teksten. En láng! Ik was echt bang dat ik tekort tijd zou hebben. Toch denk ik wel dat ik een voldoende heb hoor.” Isaya Mader vond ook de teksten over het leenstelsel pittig. „Er zaten lastige vragen tussen die ik meerdere keren moest doorlezen. Er werd gevraagd naar oorzaken en redenen en toen raakte ik in de war. Ik heb toen opgezocht wat precies het verschil is tussen oorzaak en reden.”

De meeste klachten bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) gaan tot nu toe over de vwo-examens Engels en Frans. De havisten klagen vooral over geschiedenis en de vmbo’ers vonden wiskunde het lastigst.

Lees meer over