Nieuws/Binnenland
2053257833
Binnenland

’Er zijn grenzen aan wat kan in luchtruim’

D66, ChristenUnie: eerst onderzoek veiligheid Schiphol, dan pas groei

Een vliegtuig van KLM stijgt op van luchthaven Schiphol.

Een vliegtuig van KLM stijgt op van luchthaven Schiphol.

DEN HAAG - Er moet meer duidelijkheid komen over de veiligheid van Schiphol voordat de luchthaven toestemming krijgt het aantal vluchten uit te breiden. Regeringspartijen D66 en ChristenUnie willen dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) opnieuw onderzoek doet en een rapport uitbrengt. Zolang dat er niet is, moet Schiphol op het huidige maximum van 500.000 vluchten per jaar blijven. Dat zeggen Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Eppo Bruins (ChristenUnie) dinsdag in het NOS Radio 1 Journaal.

Een vliegtuig van KLM stijgt op van luchthaven Schiphol.

Een vliegtuig van KLM stijgt op van luchthaven Schiphol.

Volgens de twee zit de nationale luchthaven op de grens van wat veilig is. „Het is nu al heel erg druk in de lucht rond Schiphol”, zegt Bruins. „Als je nog meer verkeer in dat luchtruim gaat persen, loop je tegen de grenzen aan van wat kan.”

Paternotte wijst erop dat de OVV een aantal jaar geleden al een kritisch rapport schreef over de veiligheid van Schiphol. Hij heeft niet de indruk dat daarmee veel is gebeurd. „Er zijn botsingen op de grond en allerlei andere incidenten; 140 keer per jaar. Voordat er sprake is van groei, moet er eerst een nieuw advies liggen van de OVV.”

Er zijn al veel onderzoeken geweest, waaronder het rapport Veiligheid vliegverkeer Schiphol van de OVV, reageert CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch op het pleidooi van de twee partners in de coalitie. Er volgt nog een onafhankelijke evaluatie hoe de aanbevelingen van de OVV worden uitgevoerd. „Dat is al toegezegd, dus in die zin kunnen we ons in de oproep vinden”, aldus Amhaouch. „Schiphol kan wat het CDA betreft alleen groeien als dat ook aantoonbaar veilig kan.”

Relevantie onderzoek

Coalitiepartner VVD vraagt zich af wat een nieuw OVV-onderzoek oplevert. „Ik zie niet direct wat dat zou toevoegen aan het onderzoek wat er al ligt”, zegt Kamerlid Remco Dijkstra. Hij verwacht nadere uitleg van de twee partijen in een debat over Schiphol woensdag in de Tweede Kamer. Volgens hem zijn de aanbevelingen uit 2017 „voortvarend” opgepakt. Veiligheid speelt een belangrijke rol in de besluitvorming over de ontwikkeling van de luchthaven, onderstreept de liberaal.