Nieuws/Binnenland

’Is dit rekenen of aardrijkskunde’

Stevig examen voor vmbo’ers

Door Arianne Mantel

Docent Joshua Dekker met leerlingen Nils van Dijk en Isis Middelkoop.

Docent Joshua Dekker met leerlingen Nils van Dijk en Isis Middelkoop.

Martin Mooij

Hoeveel inwoners heeft Duitsland? Dat moesten de vmbo-tl leerlingen van het Alkmaarse Jan Arentsz vanmorgen berekenen tijdens het aardrijkskunde-examen. „Ik ben hoogst verbaasd. Nog niet eerder gezien. Is dit aardrijkskunde of rekenen”, vraagt vakdocent Joshua Dekker zich af.

Docent Joshua Dekker met leerlingen Nils van Dijk en Isis Middelkoop.

Docent Joshua Dekker met leerlingen Nils van Dijk en Isis Middelkoop.

Martin Mooij

Voor kandidaat Nils van Dijk betekende de vraag handmatig op papier optellen en aftrekken kijkend naar geboorte-, sterfte- en migratiecijfers. „Ik had helaas mijn rekenmachine niet bij me.” Zijn klasgenote Isis Middelkoop: „Ik gelukkig wel. Het wordt niet geadviseerd bij aardrijkskunde, maar het leek me toch wel handig om mee te nemen.”

"’Het is een leuk examen zelfs’"

Docent Dekker is positief over het examen. „Het is een leuk examen zelfs. Heeft wat meer body dan voorgaande jaren,

"’Het is een leuk examen zelfs’"
is wat steviger. Niet dat het moeilijker is, maar: uitdagender. Er zitten veel bronnen in en als je niet goed zou hebben geleerd, kan je op basis van die bronnen en je algemene ontwikkeling al een aardig eind komen in dit examen.”

Leerling Isis Middelkoop had gelukkig haar rekenmachine mee...

Leerling Isis Middelkoop had gelukkig haar rekenmachine mee...

Martin Mooij

Maar Isis houdt nu juist niet van bronnen. „Dat zijn zulke lappen tekst en ik kan niet zo goed lezen.” Haar docent vindt dat het examen inderdaad wel wat talig was. „Voor de verlengers, die dyslexie hebben, kan het wel wat lastiger zijn. Maar”, zegt hij tegen Isis, „Er waren ook veel getekende bronnen.”

Een leuke vraag vindt docent Dekker opgave 22: „Over het waterverbruik in Nederland tijdens de pauze van de voetbalwedstrijd Nederland-Spanje. In de pauze ging iedereen natuurlijk even naar het toilet; het waterverbruik nam even flink toe.”

"’Ik ben positief’"

Voor Nils, die straks op het Horizon College de opleiding Ondernemen, management en horeca gaat volgen,

"’Ik ben positief’"
is het examen goed verlopen. „Ik ben positief. Moest wel wat woorden opzoeken. Zoals segregatie. Isis: „Ik heb het woord reikwijdte opgezocht. Maar dat hielp me niet echt bij het vinden van een antwoord.”

Al met al zijn Nils en Isis tevreden. „De centrale eindexamens zijn zoveel gemakkelijker dan de schoolexamens! Heel erg fijn!” Dat is volgens docent Dekker beleid van de school: „We maken de schoolexamens vrij stevig hier. Dan vallen de eindexamens mee en zie je opgeluchte kinderen. Ik heb dan ook goede hoop op mooie resultaten.”

Kijk ook op ons YouTube- en Facebook-kanaal van de Telegraaf, waar onze vloggers elke dag hun mening geven over de eindexamens.

Lees meer over