Nieuws/Binnenland
2067686319
Binnenland

Toename fraudetelefoontjes uit Algerije: ’Bel niet terug’

Foto ter illustratie.

Foto ter illustratie.

AMSTERDAM - Telecomproviders als KPN, Vodafone en T-Mobile zien een toename van het aantal telefoontjes die hun klanten ontvangen vanuit landen als Algerije en Tunesië. Ook de Fraudehelpdesk wordt vaker ingeschakeld en via sociale media lijken er meer klachten binnen te stromen.

Foto ter illustratie.

Foto ter illustratie.

Dat meldt de NOS. Vodafone laat aan de omroep weten dat het waarschijnlijk om fraude gaat waarbij de oplichters op een belletje terug wachten. Want wanneer iemand het nummer opnieuw draait, gaat de teller lopen. Vaak wordt er wel één euro per minuut in rekening gebracht, zo laat Vodafone weten. „We hebben de nummers nu geblokkeerd, waardoor mensen niet meer kunnen worden gebeld”, vertelt woordvoerder Hans den Heijer. Maar ondanks het ingrijpen van de telecomproviders, weten de criminelen hun illegale activiteiten toch voort te zetten door een nieuw nummer te gebruiken. „Het is een kat en muisspel.”

Stijn Wesselink, woordvoerder van KPN laat aan de NOS weten dat dit soort fraude niets nieuws onder de zon is. Toch kwam het volgens hem de afgelopen twee jaar nauwelijks voor. „Nu ineens is er weer een duidelijk piekje.”

Volgens Wesselink is het raadzaam om niet terug te bellen wanneer het om een onbekend nummer uit het buitenland gaat. Zo lijk je bij het terugbellen in de wacht te staan, maar in werkelijkheid staat er een teller aan die flink oploopt. De oplichters maken hun toneelstukje geloofwaardiger door de wachttoon van providers te imiteren.

Een aantal gedupeerde klanten van Vodafone heeft zich inmiddels gemeld. Of zij een compensatie ontvangen, is niet bekend. Voor KPN geldt dat benadeelden in principe geen geld terugzien.