Nieuws/Binnenland

’Het is zuiniger en het rijdt als een tierelier’

Verkoop elektrische scooters enorm gestegen

Door Gijsbert Termaat

Daniël (links) en Ziggy rijden allebei op een e-scooter. Ze vinden het snelle optrekken geweldig en ook het feit dat ze al met al veel minder geld kwijt zijn.

Daniël (links) en Ziggy rijden allebei op een e-scooter. Ze vinden het snelle optrekken geweldig en ook het feit dat ze al met al veel minder geld kwijt zijn.

Amsterdam - De verkoop van het aantal elektrische scooters in Nederland zit flink in de lift. Over de eerste vier maanden zijn in totaal 1225 nieuwe e-scooters verkocht en dat is bijna een verdriedubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen 420 nieuwe apparaten de winkel verlieten.

Daniël (links) en Ziggy rijden allebei op een e-scooter. Ze vinden het snelle optrekken geweldig en ook het feit dat ze al met al veel minder geld kwijt zijn.

Daniël (links) en Ziggy rijden allebei op een e-scooter. Ze vinden het snelle optrekken geweldig en ook het feit dat ze al met al veel minder geld kwijt zijn.

Dat blijkt uit cijfers die RAI Vereniging verzamelde op verzoek van De Telegraaf. Met 27.306 exemplaren rijden er voor het eerst meer elektrische scooters rond dan van de elektrische autovariant. Daar stokt de teller op 25.519 stuks.

„Het aandeel nieuwe e-scooters in de verkoop is dit jaar gestegen naar bijna tien procent, terwijl dat in 2017 nog maar een dikke twee procent was”, zegt Floris Liebrand van RAI Vereniging. „Hoewel het aandeel stijgt is van het totale park van 1,1 miljoen snor- en bromfietsen toch nog maar 2,5 procent elektrisch.”

De branchevereniging is blij met de ontwikkeling. „De scootersector maakt een flinke vergroeningsslag door en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de stedelijke luchtkwaliteit”, meent Liebrand. „Maar ook de groei van het aanbod, dalende prijzen en de betere kwaliteit zijn belangrijke oorzaken.”

’Je hoeft geen rekenwonder te zijn’

Ziggy Shipley (27) en Daniël Meijer (20) rijden allebei sinds hun 16e jaar op een scooter en kunnen er niet meer buiten. „Zeker hier in Amsterdam kun je gewoon niet zonder. Je bent snel ter plaatse, flexibel en je hoeft geen parkeergeld te betalen. Wat wil je nog meer”, zegt Ziggy.

„Een elektrische scooter kost tegenwoordig zo’n €3000 en aan stroomkosten ben je per jaar hooguit €20 kwijt”, vervolgt Ziggy. „Als je dat vergelijkt met een scooter op benzine, hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het wel degelijk uitmaakt. Een Vespa kost al snel €3700 en een volle tank een tientje. Een uitgave die ook nog eens iedere week terugkomt.”

’Rijdt als tierelier’

„Ik reed een paar jaar terug al op een elektrische scooter toen ik nog pizzakoerier was”, vertelt Daniël. „En het rijdt als een tierelier. Je trekt vooral razendsnel op in vergelijking met een gewone scooter. Maar tegelijkertijd hoort niemand je aankomen, want het rijden gaat echt geluidloos. Je claxonneert dan ook veel meer dan op een gewone scooter om andere weggebruikers te waarschuwen dat je er aan komt.”

„Wat ik wel erg mis”, merkt Ziggy op, „is het ronkende geluid van de benzinescooter en de geur. De romantiek van het ouderwetse brommen is met de elektrische variant wel verdwenen.”