Nieuws/Binnenland

Gemeente Rotterdam dol op laadpalen

E-auto’s pikken garageplek in

In Rotterdam is volgens de gemeente veel vraag naar het opladen van elektrische voertuigen.

In Rotterdam is volgens de gemeente veel vraag naar het opladen van elektrische voertuigen.

FOTO PETER SCHOONEN

ROTTERDAM - Tien procent van de ’gewone’ parkeerplekken in Rotterdamse garages en P+R-terreinen moet wijken voor oplaadpunten voor elektrische wagens.

In Rotterdam is volgens de gemeente veel vraag naar het opladen van elektrische voertuigen.

In Rotterdam is volgens de gemeente veel vraag naar het opladen van elektrische voertuigen.

FOTO PETER SCHOONEN

De gemeente heeft een marktconsultatie de deur uit gedaan waarin geïnteresseerde partijen wordt gevraagd mee te denken over hoe de ombouw te realiseren. Het moet minimaal een vertienvoudiging worden van het aantal plekken voor elektrische auto’s die in kunnen pluggen om op te laden.

Uitbreiden

„De gemeente is voornemens om de laadinfrastructuur uit te breiden. Op dit moment zijn er 83 punten. Het gaat om uitbreiden naar 750 tot 1.250 laadpunten tot 2023”, laat een woordvoerder van de gemeente weten. „Het idee is gemiddeld tien procent van de parkeerplekken beschikbaar te stellen voor elektrische auto’s.”

Eerst wordt een marktverkenning gedaan ’om meer informatie te krijgen voordat de aanbesteding wordt gedaan’. Na de zomer moet de aanbesteding de deur uit waarin bedrijven die de opdracht willen uitvoeren, kunnen inschrijven.

Heilig geloof

Op drie verschillende soorten parkeerterreinen worden de laadplekken ingevoerd, is de bedoeling. „Het gaat om laadpunten in gemeentelijke parkeergarages, op afgesloten P+R terreinen en wijkstallingsgarages voor de wijkbewoners.”

Rotterdam gelooft heilig in elektrische voertuigen. Volgens de gemeente zijn elektrische auto’s ’schoon, stil en zuinig’. Door zwaar in te zetten op dit type vervoer en het aan te moedigen moet de luchtkwaliteit verbeteren. „Het past goed in het beleid om elektrische rijden te stimuleren.”

Vorige week werd al bekendgemaakt dat bij een proef van een jaar elektrische auto’s en vrachtwagens via negentien busbanen mogen gaan rijden, personenwagens nog niet.

Meer dan tweeduizend

De afgelopen jaren zijn er enorm veel laadpalen voor elektrische wagens bij gekomen in de Maasstad. Op aanvraag worden ze geplaatst, intussen zijn er al meer dan tweeduizend in gebruik genomen.

Binnen vijf jaar moeten nu ook de gemeentelijke parkeervoorzieningen zijn aangepast naar de verwachte groei van elektrisch vervoer. Er zou veel vraag naar zijn stelt de gemeente. „De marktconsultatie is gestart omdat we steeds vaker de vraag krijgen van elektrische rijders of er meer voorzieningen kunnen komen.”

Geen nieuwe garages

De ombouw van de gemeentelijke parkeergarages heeft maar een beetje van doen met de forse leegstandscijfers. Bijna geen enkele garage kent een goede bezetting. De gemeente heeft al aangegeven geen nieuwe garages te willen bouwen.

Ondanks grote campagnes om het gebruik van de garages te stimuleren en fors lagere tarieven ten opzichte van straatparkeren krijgt de gemeente de garages niet vol.