Nieuws/Binnenland
2084754257
Binnenland

Botsing vliegtuigen bij gate op Schiphol

De toestellen raakten elkaar bij de gate.

De toestellen raakten elkaar bij de gate.

AMSTERDAM - Twee vliegtuigen zijn dinsdagochtend op Schiphol op het platform tegen elkaar gebotst. Het gaat om een KLM-toestel met bestemming Madrid, dat achteruit van de gate werd geduwd om op te stijgen. Het raakte ineens een EasyJet-kist die al klaar stond voor vertrek. De luchtvaartpolitie en de Koninklijke Marechaussee doen onderzoek.

De toestellen raakten elkaar bij de gate.

De toestellen raakten elkaar bij de gate.

Volgens een woordvoerster van de KLM hebben de toestellen elkaar geraakt bij een zogenaamde ’pushback’. Ook EasyJet bevestigt dit verhaal. De vliegtuigen worden dan vanaf de gate naar achter geduwd.

Beide vliegtuigen hebben schade opgelopen. Volgens de KLM zijn de passagiers niet in gevaar geweest en zijn er geen gewonden gevallen.

KLM-passagiers schrokken behoorlijk. „We hoorden een klap en staan nu vast. Iemand heeft hier duidelijk geblunderd. We krijgen net te horen dat we terug moeten naar de gate. Ons vliegtuig gaat vandaag voorlopig niet meer de lucht in, zegt de bemanning. Wij moeten in de terminal wachten op een vervangende vlucht”, aldus een Nederlandse ooggetuige.

Tekst gaat door onder de foto.

Schade aan de vleugel van het EasyJet toestel.

Schade aan de vleugel van het EasyJet toestel.

Hij weet niet hoe lang het gaat duren. „Ik ga in ieder geval mijn afspraken in Spanje missen.” De oorzaak van de aanrijding is nog niet bekend. Het lijkt op onoplettendheid of een inschattingsfout. Op Schiphol is het door de zomervakantie topdrukte. Er zijn geen gewonden.

KLM gaat de reizigers met een ander toestel naar de Spaanse hoofdstad brengen. EasyJet zet ook een vervangende kist in. „De vlucht naar Londen Gatwick zal nu worden uitgevoerd door een ander toestel, dat op dit moment onderweg is naar Amsterdam.”

Hoe het kan dat de twee vliegtuigen elkaar hebben geraakt, wordt nog onderzocht. „De veiligheid en het welzijn van onze passagiers en crew is EasyJet’s hoogste prioriteit. Er is onmiddellijk een onderzoek ingesteld, volgens procedure, om te begrijpen wat er precies gebeurd is”, laat de luchtvaartmaatschappij in een statement weten.