Nieuws

STARTER VAN DE WEEK Begrip kweken voor culturen

Betere resultaten uit India

Ondernemers Sabine van Egeraat (l) en Ilse Kerling.

Ondernemers Sabine van Egeraat (l) en Ilse Kerling.

RICHARD MOUW

Amsterdam - Zakendoen met India is in trek bij westerse bedrijven, maar culturele verschillen gooien roet in het eten. Ondernemers Ilse Kerling en Sabine van Egeraat willen met een online platform zorgen voor meer wederzijds begrip én betere bedrijfsresultaten.

Ondernemers Sabine van Egeraat (l) en Ilse Kerling.

Ondernemers Sabine van Egeraat (l) en Ilse Kerling.

RICHARD MOUW

De Indiase economie groeit als kool. Naar verwachting levert het land in 2019 zo’n 2,5 miljoen programmeurs, terwijl Nederland kampt met een tekort. Complete afdelingen van westerse bedrijven worden naar India verplaatst om kosten te drukken en talent te vinden. Maar door de culturele barrière en communicatieverschillen levert het niet altijd het gewenste resultaat op. Deadlines worden niet gehaald en de kwaliteit laat soms te wensen over.

Perceptie

Global Business Academy heeft een platform ontwikkeld met een Netflix-achtige interface, waarop de westerse ondernemer scènes in een Indiase kantoorsetting bekijkt en via een aantal vragen zijn perceptie op de zakelijke situaties vergelijkt met die van 800 Indiërs uit de acht grootste steden. Ook krijgt de gebruiker feedback van Indiase experts op zijn waarnemingen. Het programma is ontwikkeld met hulp van Indiase professionals, waaronder een scriptschrijver, consultants en een filmbedrijf. De focus ligt zowel op multinationals als het mkb en het bedrijf werkt met een flexibele schil van onder meer consultants.

Cultuurprobleem

De dames achter Global Business Academy hebben beiden ruime ervaring met zakendoen in Azië. Kerling zette onder meer in Hong Kong diverse afdelingen op. Terug in Nederland gaf ze trainingen over samenwerken. Van Egeraat deed hetzelfde na een carrière als taal- en communicatiedocente in Zuid-Amerika en Zuid-Europa. ,,We ontdekten na onze eerste ontmoeting een wederzijdse drive om de tanden in dit cultuurprobleem te zetten.” Kerling houdt zich voornamelijk bezig met de inhoud en programma’s en de manier waarop zich dat vertaalt op de werkvloer, Van Egeraat is de netwerker en ziet waar de efficiëntieslag voor klanten kan worden gemaakt.

Herhaling

,,Directheid staat in Nederland gelijk aan eerlijkheid en transparantie, maar in India dwingt het tegenovergestelde (wat wij zien als ‘dingen achterhouden’) juist respect af”, aldus Van Egeraat. „Indiërs zijn hoogopgeleid, maar educatie is gericht op herhaling. Ze leren geen initiatief nemen, moeten alleen maar luisteren en vooral geen vragen stellen.”

Naast begrip kweken voor de Indiase cultuur, moeten Indiërs ook weten hoe westerlingen naar hun manier van communiceren kijken. Global Business Academy is daarom nu bezig met een programma op hetzelfde platform, gebruikmakend van dezelfde scènes. In 2020 wil het bedrijf de twee programma’s hebben uitgerold naar onder meer China, Amerika, Brazilië, Japan en Duitsland.