Nieuws/Binnenland
209974
Binnenland

Vrachtwagenchauffeurs laten zich minder snel afleiden

Beter rijden door dashcam

Hoogeveen - Het gebruik van dashcams in vrachtwagens leidt tot een daling van 20 procent van (bijna-)ongevallen met trucks. De wetenschap dat het rijgedrag wordt opgenomen, zorgt ervoor dat chauffeurs veel veiliger rijden en zich minder snel laten afleiden.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van een proef naar het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs. Bijna een jaar lang werden 378 trucks van 28 transportondernemingen uitgerust met een dashcam, waarmee het rijgedrag van een bestuurder wordt opgenomen.

„Het blijkt dat de aanwezigheid van een camera aan boord preventief werkt en veilig rijgedrag bevordert”, zegt Joost Sterenborg, innovatiemanager van TVM Verzekeringen dat de pilot uitvoert. „Het zijn nog voorlopig resultaten, want de proef eindigt eind deze maand, maar duidelijk is dat ’meekijken’ in de truck veel veiliger gedrag in het verkeer oplevert.”

Sterenborg zegt dat één transporteur, die met vijftig vrachtwagens deelneemt aan de proef, in een paar maanden tijd het aantal meldingen van bijzondere situaties en bijna-ongevallen zag afnemen van rond de 8000 per week naar 3800. „Dat varieert van remmen voor een verkeersdrempel tot een noodstop voor een file. Duidelijk is dat het aantal handelingen die als interventie worden gezien drastisch is gedaald.”

De manager stelt dat zowel chauffeur als werknemer blij is met de resultaten. „De bestuurder weet dat er op hem wordt gelet en hij ’hangt’ als zijn fout wordt opgenomen. Daardoor wordt er rustiger en bedachtzamer gereden, wat resulteert in veel minder incidenten. En als het fout gaat, dan spreken de beelden die opgenomen zijn meestal voor zich.”

„Je ziet duidelijk dat de chauffeurs met een dashcam hun wagen laten uitrollen op weg naar een rood verkeerslicht en dat ze minder hard op de rem trappen. Bijkomend effect hiervan is dat er ook zuiniger gereden wordt”, meent Sterenborg. „Dus ook de werkgever profiteert. Zorgvuldiger en zuiniger rijden heeft bovendien een afname van slijtage tot gevolg. Chauffeurs komen minder vaak met onveilige situaties in aanraking en wij zien ook minder schadeclaims binnenkomen. Maar ook voor weggebruikers is het goed nieuws, want incidenten met trucks leiden vaak tot ellenlange files.”

Door de data die de proef oplevert, kreeg TVM ook inzicht in locaties waar de meeste incidenten met vrachtwagens plaatsvinden. „Op knooppunt Leenderheide, de N7 bij Groningen en de Twenteroute hebben we vele tientallen ongevallen waargenomen. De exacte resultaten worden eind deze maand bekend, maar duidelijk is dat deze ’black spots’ wel aangepakt mogen worden. We gaan ook met Rijkswaterstaat om tafel zitten om te zien hoe we de verkeersveiligheid op deze locaties kunnen verbeteren”, aldus de manager.

Transport en Logistiek Nederland is blij met preventieve maatregelen die de veiligheid bevorderen. „Wij zijn dus ook voorstander van een dashcam, mits die op vrijwillige basis geplaatst wordt om de veiligheid in het verkeer te vergroten”, zegt voorzitter Arthur van Dijk.