Nieuws/Wat U Zegt

Lezersbrief

’Gewone winkel kan niet op tegen webshop’

Ik snap dat mensen deskundig personeel missen in winkels. Er moet goedkoop personeel staan omdat ’gewone’ winkels nu eenmaal meer kosten hebben dan online winkels. Daarnaast gaat het betere, deskundige personeel lopen, omdat er slecht betaald wordt.

Leraren en politie schreeuwen het hardst en krijgen het meest. De detailhandel en fabrieken staan al jaren stil qua fatsoenlijke loonsverhogingen. Na een recessie moeten eerst de machines en winkels opgewaardeerd worden, voordat het loon een keer omhoog kan. Dus gaan de goede verkoopmedewerksters en -medewerkers weg en wordt er goedkoop (vaak jong) personeel ingezet. Dat kan nog een aantal jaren meedraaien, voordat ook die werknemers te duur worden en doorstromen naar wat anders.

Mensen kunnen klagen dat ze slecht geholpen worden, maar het gebeurt elke dag dat klanten in een winkel uitvoerig advies krijgen en dat die vervolgens naar huis gaan en dan online een aankoop doen voor precies hetzelfde product, gewoon omdat dat goedkoper is.

En dat legt nog meer druk op de detaillist om toch de omzet te draaien die nodig is om huur gas/licht, inkoop, belastingen en personeel te betalen.

E. Draaijer, Nijverdal