Nieuws

GRENSVERLEGGER 50five maakt Europese huizen slim

’It’er en loodgieter ineen’

Door Jessica Numann

Manfred Klumpenaar wil de positie van 50five in Europa verstevigen.

Manfred Klumpenaar wil de positie van 50five in Europa verstevigen.

FOTO Bram Saeys

Eindhoven - Smart home-oplossingen stijgen in populariteit, maar gebruik en plaatsing is en blijft voor sommige mensen ingewikkeld. Het bedrijf 50five combineert verkoop met advies en biedt installatieservice in vier landen. De overname van een installateur in het Verenigd Koninkrijk betekent een nieuwe stap in de verdere bestorming van Europa.

Manfred Klumpenaar wil de positie van 50five in Europa verstevigen.

Manfred Klumpenaar wil de positie van 50five in Europa verstevigen.

FOTO Bram Saeys

Nog geen twee jaar na de lancering heeft 50five, een spin-out van nutsbedrijf ENGIE, al zeventig man in dienst en is het actief in vijf landen: Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Oprichter Manfred Klumpenaar onderneemt al sinds hij achttien is. Na de middelbare school begon hij een bedrijf in vijvers en grafmonumenten en na een studie Rechten en een studie Bedrijfswetenschappen kwam hij bij het Belgische energiebedrijf Electrabel terecht.

Uitdaging

Hier merkte hij dat er onder consumenten veel interesse was in ’slimme’ innovaties, met name voor de bediening van de thermostaat. Klumpenaar: „Mijn werkgever vroeg me een bedrijf op te zetten om de producten in Europa aan de man te brengen en klanten te helpen bij hun keuzes. Ik vind het leuk om met mensen te werken en nam de uitdaging graag aan.” Dat was het begin van 50five. Naast een e-commerceplatform voor slimme apparatuur (onder meer deurbellen, thermostaten, audio, stembediening en lampen) krijgt de klant advies en begeleiding bij het gebruik.

Veel apparaten zijn in principe zelf te installeren, maar voor sommige mensen kan dit ingewikkeld zijn: „Je moet eigenlijk it’er en loodgieter inéén zijn. Daarom besloten wij ook de installatie te faciliteren. Je ziet dat van steeds meer normale producten een slimme uitgave op de markt komt en wij willen die transitie begeleiden voor de consument”, aldus Klumpenaar.

Overname

In het Verenigd Koninkrijk bestond al een installateursnetwerk waarop besloten werd samen te gaan werken. Na een recente overname gaat Valley Heating Services nu verder onder de naam 50five UK en heeft 50five een landelijk netwerk van installateurs in dat land. In Nederland en België was dat al het geval. In korte tijd is het gelukt installatiecertificaten van Tesla Powerwall en Nest Pro binnen te halen. „We groeien hard. In 2017 draaiden we ruim €5 miljoen omzet en dit jaar worden dubbele cijfers verwacht.”

Volgens Klumpenaar is Nederland vooruitstrevend op het gebied van technologie en erg geïnteresseerd in smart devices. „Ook is Nederland een goede testmarkt, omdat deze klein en behapbaar is. Technologische trends beginnen meestal in de Verenigde Staten, vloeien dan door naar het Verenigd Koninkrijk en/of Nederland, dan volgt Duitsland en vanaf daar druppelt de trend naar het zuiden.”

Einddoel

De kracht van 50five zit in het feit dat de klant wordt betrokken bij de mate van impact die het gebruik van de producten maakt: op de dagelijkse gemakken, maar ook op het milieu. Het einddoel? „Een perfect aanbod van producten en service lanceren in meerdere landen en onze positie in de bestaande landen verstevigen. En als het aan ons ligt blijven we niet in Europa. We hebben al gesproken met partijen in Azië en Amerika.”