2168357
Binnenland

’Pak misleidende info op voeding Europees aan’

’Ambachtelijk? Stop met liegen over voeding’

’Rood fruit’, maar in werkelijkheid vooral suiker, aldus BEUC.

’Rood fruit’, maar in werkelijkheid vooral suiker, aldus BEUC.

BRUSSEL - ’Grootmoeders’ appelmoes en ’huisgemaakte’ stroopwafels: mooie termen die feitelijk de kwaliteit of inhoud van voeding en drank verbloemen. Zulke woorden zetten consumenten op het verkeerde been, net als plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit. Dat stelt de Europese consumentenkoepel BEUC.

’Rood fruit’, maar in werkelijkheid vooral suiker, aldus BEUC.

’Rood fruit’, maar in werkelijkheid vooral suiker, aldus BEUC.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten nogal eens „de waarheid oprekken” over hun producten. „Het is opvallend dat bijvoorbeeld een ’ananas- en kokosnootsapje’ in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat”, aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.

Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Ook wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen.

In sommige Europese landen zijn daarvoor geen eisen. Volgens het Nederlands Bakkerijcentrum is ’volkoren’ brood in ons land wel echt ’volkoren’, zo laat een woordvoerder weten in een reactie, maar voor koekjes, pasta of crackers zijn er nog geen eisen.

BEUC adviseert om Europese definities op te stellen voor termen als ’traditioneel’, ’ambachtelijk’ en ’natuurlijk’. Ook in ons land is dat wel degelijk een goed idee. In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. „Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben”, stelt BEUC.