Nieuws/Binnenland

’We voeren de druk nu op’

Staking OV kan weken duren

Tijdens een eerdere landelijke staking reden enkele bussen, zoals hier in Zaandam, toch. Desondanks kozen velen voor de fiets.

Tijdens een eerdere landelijke staking reden enkele bussen, zoals hier in Zaandam, toch. Desondanks kozen velen voor de fiets.

ANP

De landelijke staking in het streekvervoer, die maandag begint, kan volgens vakbond FNV als het moet wel weken duren. „De grens is bereikt. Regionale acties hebben afgelopen tijd niet geholpen. Dus voeren we de druk nu op”, zegt bestuurder Wilfred Jonkhout tegen deze krant.

Tijdens een eerdere landelijke staking reden enkele bussen, zoals hier in Zaandam, toch. Desondanks kozen velen voor de fiets.

Tijdens een eerdere landelijke staking reden enkele bussen, zoals hier in Zaandam, toch. Desondanks kozen velen voor de fiets.

ANP

De werkgevers hebben volgens hem ’geen enkele beweging’ gemaakt. We zijn niet uitgenodigd aan de onderhandelingstafel en ze hebben ook geen positief signaal naar buschauffeurs afgegeven om de werkdruk echt te verminderen. „De werknemers zijn het zat en eisen naast minder strakke roosters een redelijke loonsverhoging”, aldus Jonkhout.

Hij vindt het aanbod van de werkgevers om op bedrijfsniveau te kijken naar het verminderen van de werkdruk en het inlassen van meer plaspauzes onacceptabel. „Dat is een wassen neus. Wij willen harde afspraken voor iedereen in de cao. Dan staan ze vast.”

Werkgevers overdonderd

Directeur Fred Kagie van de werkgeversvereniging VWOV is zeer verrast door de landelijke stakingsdreiging van de bonden. „De FNV heeft nota bene zelf voorgesteld om twee verkenners aan te stellen die oplossingsrichtingen moeten zoeken. Daar zijn wij akkoord mee gegaan. Die bemiddelingspoging is nog niet eens goed op gang gekomen.”

Kagie noemt de aangekondigde stakingen „onzorgvuldig en onbegrijpelijk. Heel vreemd. Wij zijn verbaasd over deze stap en beraden ons op tegenmaatregelen”, zegt hij in een reactie.

’Concurrentie aan banden’

FNV’er Jonkhout is niet onder de indruk. „Het water staat de chauffeurs en machinisten tot aan de lippen. Alle lucht is uit de roosters geperst om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. Het geld dat zo wordt bespaard, verdwijnt in de zakken van de streekvervoerders en de provincies die de concessies uitgeven”, stelt hij.

De FNV weigert volgens hem om werknemers te laten betalen om hun eigen werk draaglijker te maken. „De buschauffeurs worden nog altijd niet serieus genomen. Concurreren op arbeidsvoorwaarden moet wat ons betreft snel verleden tijd zijn. Ook om de veiligheid te waarborgen en reizigers een betere service te geven met een betrouwbare dienstregeling.”