Nieuws/Binnenland

Luchtverkeersleiding klaar voor groei

’Nieuwe toren Schiphol in mei 2019 open’

Door Paul Eldering

LVNL-topman Michiel van Dorst voor een ‘mock-up’ van de nieuwe verkeerstoren op Schiphol, een realistisch model van hoe het er volgend jaar in het echt uitziet.

LVNL-topman Michiel van Dorst voor een ‘mock-up’ van de nieuwe verkeerstoren op Schiphol, een realistisch model van hoe het er volgend jaar in het echt uitziet.

De Telegraaf

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaat de toren op Schiphol fors vergroten. De ingrijpende verbouwing, die vooral ’s nachts plaatsvindt, is in mei 2019 klaar.

LVNL-topman Michiel van Dorst voor een ‘mock-up’ van de nieuwe verkeerstoren op Schiphol, een realistisch model van hoe het er volgend jaar in het echt uitziet.

LVNL-topman Michiel van Dorst voor een ‘mock-up’ van de nieuwe verkeerstoren op Schiphol, een realistisch model van hoe het er volgend jaar in het echt uitziet.

De Telegraaf

Het aantal werkplekken voor verkeersleiders zal volgens LVNL-topman Michiel van Dorst toenemen van tien naar vijftien. „Ook worden de nieuwste elektronische snufjes ingevoerd om de veiligheid verder te vergroten. Datzelfde geldt voor de coördinatie tussen de verkeersleiders die wordt verbeterd.”

De huidige toren werd in 1991 geopend toen Schiphol nog 250.000 starts en landingen moest verwerken. „Dat aantal is inmiddels verdubbeld. Verdere groei richting 2030 is een politiek-maatschappelijk besluit. Wij willen daar in ieder geval wel tijdig klaar voor zijn”, aldus Van Dorst.

Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid met de aanbeveling om Schiphol naar de toekomst toe veiliger te maken, heeft volgens hem bijgedragen aan het besluit de 101 meter hoge toren te vernieuwen en uit te breiden.

Artist impression: Het aantal werkplekken neemt toe van tien naar vijftien.

Artist impression: Het aantal werkplekken neemt toe van tien naar vijftien.

Dat kost zo’n twaalf miljoen euro. De luchtverkeersleiders zullen vanaf dit najaar tijdens de werkzaamheden tijdelijk in de oude reservetoren het vliegverkeer op Schiphol in de gaten houden.

Donderdag zal LVNL tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer bekendmaken dat het luchtruim in Nederland vanaf volgend jaar gefaseerd heringedeeld gaat worden om bijvoorbeeld vanaf 2023 groei op het nieuwe Lelystad Airport mogelijk te maken zonder te veel overlast voor bewoners in Noordoost-Nederland.

Die protesteren fel tegen laagvliegroutes van en naar Lelystad onder het Schipholverkeer door, waardoor er onnodig veel herrie is in stiltegebieden, natuur en dorpen.

Lees meer over