Nieuws/Wat U Zegt

Uitslag Stelling: ’Busstaking halte te ver’

Het volledig platleggen van het streekvervoer, vanaf maandag voor ’onbepaalde tijd’ zoals de vakbonden nu dreigen, gaat te ver. „Veel mensen zijn afhankelijk van de streekbus. Neem ze gratis mee… Met zo’n actie kweek je sympathie, met staken niet!”

Voor de grieven van de vakbonden (en dus het personeel) bestaat opvallend veel begrip. Dat de buschauffeurs nu soms zonder plasstop vier uur achtereen moeten rijden en eventuele vertraging die ze onderweg oplopen, afgaat van hun lunchpauze, vindt maar liefst 80% van de stellingdeelnemers ontoelaatbaar.

„Ik heb begrip voor de busstaking”, zegt iemand. „Ik ben blij, dat er eens een groep zijn poot stijf houdt. De druk op chauffeurs neemt al decennia toe. Ze moeten op tijd rijden, ook bij files. Oude vrouwtjes laten instappen is geen tijd voor. Kenmerkend voor deze tijd.” En: „We laten in Nederland over ons heen lopen als werknemer. Kijk maar eens wat we allemaal al hebben ingeleverd de laatste 15 jaar.”

Het afkondigen van een landelijke staking vanaf maandag ’voor onbepaalde tijd’ zoals de vakbonden hebben gedaan, wil er bij het gros evenwel niet in. „Dat kan niet”, vindt iemand. „Staken is wat mij betreft uit den boze: de verkeerde mensen worden gepakt…”

Stellingdeelnemers voelen er meer voor om de bus een paar dagen of de hele week gratis te laten rijden. In ’Gratis streekvervoer beter dan staking’ kan 84% zich vinden. „Je kweekt goodwill bij de passagier en de werkgevers worden geraakt omdat er geen inkomsten zijn. Staken zorgt alleen maar voor boosheid.”

Maar toch: „De rechter heeft het gratis aanbieden van vervoer in het verleden al verboden dus heeft de bond geen andere keuze”, stelt iemand. En: „In 2008 hebben de chauffeurs de mensen gratis meegenomen en al die dagen heeft de chauffeur zelf moeten inleveren, dit heeft ze honderden euro’s gekost!”

„Alles platleggen heeft ook meer kans op slagen dan gratis vervoer”, stelt een respondent. „Je zal maar een lange rit hebben en niet naar de wc kunnen. Om maar niet te spreken over het slechte rijtijdenboekje. Bestuurders komen vaak tijd te kort en moeten meteen door met de volgende rit. Oké het is vervelend die staking, maar ik snap het wel.”

Streekvervoerders, Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS zouden ook gebonden zijn aan het (lage) concessiebedrag van de provincies. „Misschien willen ze wel, maar ze kúnnen niet meer geven.”

„Blijf nog even doorgaan met onderhandelen tot de grote vakantie”, stelt iemand „Dan pas staken. Nu dupeer je mensen die afhankelijk zijn van de bus, de zwakkeren onder ons. En scholieren zitten helemáál klem…” In het conflict wordt nog bemiddeld en wellicht rijdt de bus gewoon maandag, maar als dan toch alles plat gaat: ,,Het zij zo,” vindt iemand. ,,Soms wordt men door de halsstarrige houding van werkgevers gedwongen naar het stakingswapen te grijpen. Iedereen heeft recht op fatsoenlijk loon en werkomstandigheden.” Wel vermoeden velen dat de vakbeweging het zwaarste drukmiddel dat ze heeft - voor onbepaalde tijd het werk neerleggen - vaker inzet als dit lukt. „De FNV wil zich ten koste van alles profileren.” En: „Ik hoop dat werkgevers geen gehoor geven aan de eisen, want anders roepen ze het over zich af dat er meer stakingen volgen.”