Nieuws/Binnenland

Luchtvaart: ‘milieu hier niet mee gediend’

Reisbranche fel tegen nationale vliegtaks

Door Paul Eldering

Frank Allard, voorzitter Barin, ziet niets in een belasting op vliegtickets.

Frank Allard, voorzitter Barin, ziet niets in een belasting op vliegtickets.

ANP

Een nieuwe nationale vliegtaks voor Nederland alleen zal het milieu totaal niet ontlasten. „Integendeel. Reizigers gaan meer autorijden naar goedkopere buurlanden om daar alsnog het vliegtuig te pakken. De CO2-uitstoot zal niet minder worden door zo’n belasting.”

Frank Allard, voorzitter Barin, ziet niets in een belasting op vliegtickets.

Frank Allard, voorzitter Barin, ziet niets in een belasting op vliegtickets.

ANP

Dat zegt voorzitter Frank Allard van de luchtvaartkoepel Barin. Volgens hem zijn alleen in Europees of zelfs mondiaal verband maatregelen om het vliegverkeer te belasten mogelijk zinvol, „mits dat geld direct ten goede komt aan innovatie om minder vervuiling te realiseren. CO2 houdt niet op aan de grens.”

Ook topman Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR is van mening dat eenzijdige vliegbelastingen geen enkel nut hebben. „Zeker niet als die 200 miljoen in de schatkist verdwijnt. Wij zijn niet tegen stappen om duurzamer vervoer te bevorderen, maar niet over de rug van de Nederlandse vliegtoerist. Een tickettaks is voor ons slechts bespreekbaar als die ook in andere landen wordt afgesproken en als de opbrengsten worden gebruikt om CO2 terug te dringen.”

Allard en Oostdam reageren op de onthulling vandaag in De Telegraaf dat het kabinet toch een nationale vliegtaks wil invoeren per 2021, omdat het waarschijnlijk niet lukt om voor die tijd in Brussel alle EU-lidstaten op een lijn te krijgen. ANVR en Barin wijzen op het fiasco tien jaar geleden met een ticketheffing, die niets heeft geholpen. „Behalve het spekken van de staatskas. Per saldo bracht die echter juist meer financiële schade voor Nederland.”

KLM vindt dat verduurzaming van de luchtvaart veel beter kan door te investeren in vlootvernieuwing en duurzame biobrandstof. „Een vliegtaks in Nederland helpt het milieu niet, omdat het geld naar de algemene middelen gaat en niet wordt gebruikt voor duurzame innovatie”, aldus een KLM-woordvoerster.

Bovendien heeft die belasting volgens haar tot gevolg dat mensen de grens overgaan om te vliegen, waardoor de emissies alleen maar toenemen. „Daarmee lossen we het klimaatprobleem niet op, maar verleggen we het”, meent KLM.

Bovendien verslechtert een Nederlandse vliegtaks de concurrentiepositie van Schiphol, een van de economische pijlers van de BV Nederland volgens onderzoeken van KIM en SEO, stellen critici vast.

Nederlandse vliegtoeristen zouden tot wel 40 euro enkele reis moeten gaan bijbetalen als de heffing doorgaat. Dan hebben deskundigen nog liever een systeem waarbij oude, vervuilende en lawaaiige vliegtuigen op luchthavens extra worden aangeslagen. Onduidelijk is in hoeverre dat haalbaar is en of reizigers dat dan indirect voor hun kiezen krijgen in duurdere tickets.

Lees meer over