Nieuws

Column: Airtravel of fairtravel

Door Ruud Koornstra

1 / 2

Anko Stoffels

Langzaam maken we ons op voor de zomervakantie. Voor velen zit aan vakantie automatisch een vliegreis gekoppeld. Het aantal vliegreizen verdubbelt elke tien jaar. Zelfs een kind snapt dat vliegen zorgt voor enorme CO2-uitstoot, nog even los van de zorgen over geluidsoverlast en vervuiling met roet en fijnstof rond luchthavens.

1 / 2

Anko Stoffels

Wereldwijd gaat het om 350 miljard liter (voornamelijk) kerosine; een brandstof vergelijkbaar met diesel. Als je deze rekensom terugbrengt naar het niveau van een gemiddeld gezin in Nederland, kun je zeggen dat een vliegreis met de familie naar bijvoorbeeld Canada verantwoordelijk is voor 50% CO2 van de jaarlijkse CO2-uitstoot van dat gezin.

Omdat het in de luchtvaart nog niet is gelukt grootschalig kerosine te vervangen voor andere energiebronnen, zijn er allerlei CO2-compensatieprojecten waaronder het aanplanten van bomen. Bomen nemen CO2 op waarna het niet meer bijdraagt aan het broeikaseffect. Vooral als het hout na de kap langdurig wordt gebruikt, heeft het effect op onze strijd tegen CO2. Voor een gemiddelde vlucht van 2000 kilometer moet je een kleine 200 bomen aanplanten. We kunnen ook gewoon minder gaan vliegen, beseffen dat het niet cool is. Van airtravel naar fairtravel.