Nieuws/Binnenland

Ook helm dragen wordt verplicht voor rijbaangebruikers

Snorfiets mag naar de rijbaan

Snorfietsers in Amsterdam moeten naar verwachting begin 2019 van het fietspad naar de rijbaan verhuizen en een helm opzetten.

Snorfietsers in Amsterdam moeten naar verwachting begin 2019 van het fietspad naar de rijbaan verhuizen en een helm opzetten.

ANP

AMSTERDAM - Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen.

Snorfietsers in Amsterdam moeten naar verwachting begin 2019 van het fietspad naar de rijbaan verhuizen en een helm opzetten.

Snorfietsers in Amsterdam moeten naar verwachting begin 2019 van het fietspad naar de rijbaan verhuizen en een helm opzetten.

ANP

Voor Amsterdamers met een snorfiets is er al meer bekend over deze plannen: naar verwachting gaan snorfietsers in de hoofdstad begin 2019 naar de rijbaan verhuizen. Daarnaast moet deze groep weggebruikers ook een helm gaan dragen. Het stadsbestuur wil zo snel mogelijk met een verkeersbesluit komen dat hiervoor nodig is.

De gemeente wil zo de verkeersveiligheid vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Vanaf 1 juli mogen gemeenten de snorfietsers op de rijbaan laten rijden.

Het college van burgemeester en wethouders wil nog voor de zomer met een conceptverkeersbesluit komen. Daarop kan iedereen een zienswijze indienen, waarna er een definitief besluit volgt. De gemeente begint vervolgens direct een voorlichtingscampagne. Ook worden borden en wegmarkeringen aangebracht, zodat goed zichtbaar is waar de snorfietsers op de rijbaan moeten.

Mogelijk andere routes rijden

,,We zijn blij dat alle lichten daarvoor nu op groen staan'', zegt verkeerswethouder Sharon Dijksma. ,,Tegelijkertijd gaat het om een ingrijpende en complexe maatregel. Snorfietsers moeten mogelijk andere routes gaan rijden, wennen aan een nieuwe plek op de weg en natuurlijk: een helm op.”

Een snorfiets heeft een blauw kenteken en mag niet harder van 25 km per uur. De bestuurder hoeft nu nog geen helm op, maar dat gaat dus veranderen.

RAI Vereniging noemt het onbegrijpelijk dat de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan moet. Volgens de belangenorganisatie is wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert, maar dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht.

Bekijk meer van