Nieuws/Binnenland

Ondanks excuses

Bron nepadvertentie-rel en Wilders doen aangifte tegen Azarkan

Geert Wilders gaat aangifte doen tegen Farid Azarkan (Denk), vanwege een omstreden nepadvertentie (inzet links) die de partij maakte, zogenaamd uit naam van de PVV.

Geert Wilders gaat aangifte doen tegen Farid Azarkan (Denk), vanwege een omstreden nepadvertentie (inzet links) die de partij maakte, zogenaamd uit naam van de PVV.

ANP

DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders doet donderdag aangifte tegen Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan om het plan nepadvertenties te gaan inzetten tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ook de reclameman die onthulde dat Denk een nepnieuwscampagne overwoog, stapt naar de politie.

Geert Wilders gaat aangifte doen tegen Farid Azarkan (Denk), vanwege een omstreden nepadvertentie (inzet links) die de partij maakte, zogenaamd uit naam van de PVV.

Geert Wilders gaat aangifte doen tegen Farid Azarkan (Denk), vanwege een omstreden nepadvertentie (inzet links) die de partij maakte, zogenaamd uit naam van de PVV.

ANP

Door de campagne zouden Wilders en de PVV in een slecht daglicht worden geplaatst. Wilders twittert dat hij met reclameman Eduard Nandelall heeft gesproken. „De nep-banner kwam van Azarkan zelf!” Nandelall heeft zijn kant van het verhaal verteld en zijn excuses aangeboden aan de PVV-leider.

Wilders doet om 19.00 uur aangifte tegen Azarkan wegens smaad en laster. Reclameman Eduard Nandelall doet ook aangifte, omdat Azarkan zijn goede naam zou hebben aangetast. Azarkan beweert dat Nandelall de advertentiecampagne op eigen houtje opzette en dat vervolgens hem in de schoenen schoof. Woensdag was hij echter nog redelijk vaag over de herkomst van het omstreden idee.

Vlnr: Tunahan Kuzu, Farid Azarkan en Selçuk Öztürk van Denk.

Vlnr: Tunahan Kuzu, Farid Azarkan en Selçuk Öztürk van Denk.

ANP

Wie er achter zat, wilde hij niet zeggen. „Ik zeg niet dat ik het niet weet, maar ik heb er geen herinnering aan”, zei hij daarover tijdens een persconferentie.

’Nederland zuiveren’

Denk overwoog in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar in naam van de PVV te adverteren met de leus: ’Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’. Boven de slogan zou een beeltenis van Wilders prijken en wie erop zou klikken zou terechtkomen op de website van de PVV. Onlinemarketeer Nandelall kreeg opdracht daar voorbereidingen voor te treffen, maar Denk schoot het plan uiteindelijk toch af.

De advertentie is echter wel online getest, vooral in het buitenland. Dat leverde zo’n 11.000 views op.

’Ideetje’

Azarkan doet het plan af als een ideetje, dat al gauw van tafel ging. Nandelall, die onder meer een testadvertentie plaatste, zou buiten zijn medeweten om hebben doorgewerkt aan de campagne. De onlinemarketeer spreekt dat tegen.

„Azarkan heeft zelf opdracht gegeven. Hij probeert mij nu voor de bus te gooien, terwijl hij al die tijd wist dat de testadvertentie online stond.”

Bekijk meer van