Nieuws/Binnenland
220153015
Binnenland

Slecht nieuws voor reizigers na storing Schiphol

’Geen schadevergoeding voor vertraagde passagiers’

In de vertrekhal neemt de drukte toe.

In de vertrekhal neemt de drukte toe.

Schiphol - De tienduizenden passagiers die grote vertraging oplopen door de brandstof chaos op Schiphol, hebben géén recht op een schadevergoeding. Dat melden organisaties die zich bezighouden met schadeclaims, zoals AirHelp en EU Claim.

In de vertrekhal neemt de drukte toe.

In de vertrekhal neemt de drukte toe.

Reizigers die grote vertraging oplopen, kunnen volgens het Europees recht een vergoeding eisen bij de luchtvaartmaatschappij. Er is echter een belangrijke uitzondering: als de vertraging ontstaat door een gebeurtenis die de luchtvaartmaatschappij niet had kunnen voorkomen, dan vervalt het recht op een schadeclaim.

Dit soort gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld een grote staking of een technisch probleem waar de luchtvaartmaatschappij niets mee te maken heeft. De tankstoring wordt beoordeeld als zo’n gebeurtenis die de luchtvaartmaatschappij ontslaat van de plicht tot schadevergoeding.

Dirk Lof van AirHelp wijst er op dat de luchtvaartmaatschappij wél hulp moet geven aan gestrande passagiers, zoals gratis eten en drinken en – zo nodig – een overnachting. Als vluchten worden geannuleerd, hebben passagiers het recht om hun vlucht om te boeken zonder extra kosten.