Nieuws/Wat U Zegt

Uitslag Stelling: Jan Modaal dupe vliegtaks

Maar een kwart van de stemmers op de Stelling van de Dag vindt dat vliegtickets best duurder kunnen worden. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) wil, nu het niet lukt om dat Europees te regelen, nationaal een vliegtaks invoeren.

De meeste stemmers vinden niet dat Nederland hierin een voortrekkersrol in moet vervullen. „Typisch Nederland. Het lukt niet om iets Europees te regelen en wij moeten weer voorop lopen.”

Een meerderheid vindt eerder dat het invoeren van duurdere vliegtickets wereldwijd geregeld moet worden. „Er is veel nodig om het milieu te redden. Maar waarom moet een land als Nederland – een speldenknop op de kaart – hier nou maatregelen voor nemen? Er gaat meer en meer gevlogen worden, straks ook door India en China. Dit moet wereldwijd geregeld worden.”

Eerst gaat Snel kijken of de vliegtaks voor luchtvaartmaatschappijen gaat gelden, voor lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Twee derde van de stemmers gelooft niet dat hij dit voor elkaar gaat krijgen. Een respondent ziet een andere oplossing. „Ik zou lawaaiige en vervuilende toestellen gewoon geen landingsrechten meer geven.” Ook denken respondenten níet dat luchtvaartmaaschappijen onder druk van meer belastingen sneller energiezuiniger en stillere toestellen gaan aanschaffen. Een respondent voorspelt: „Luchtvaartmaatschappijen zullen vertrekken uit Nederland en er minder op gaan vliegen.”

Veruit de meeste stemmers geloven er ook niks van dat het geld benut gaat worden voor milieumaatregelen. Een stemmer noemt het ’flauwekulbelasting’: „Gewoon een ordinaire belastingmaatregel. Hier wordt het milieu echt niet beter van.” Een ander: „Het is gewoon een smoes om nog meer geld uit de zakken te kloppen.”

Bijna driekwart van de respondenten (71%) gelooft dat de ’vliegtaks’ vooral schadelijk gaat zijn voor de luchtvaartsector. Sterker nog, ze denken ook dat het de Nederlandse economie remt. De helft (50%) denkt dat de reisbranche in de problemen komt. Desondanks: „Iedereen moet bijdragen aan een beter milieu. Eigenlijk is het absurd dat de reisbranche hierbij achterblijft.”

Een beter idee vinden de meesten het heffen van accijns op kerosine, zodat luchtvaartmaatschappijen er wel toe worden gedwongen zuiniger te gaan vliegen. Een voorstander: „Het is net als met het gas. De grootverbruikers betalen niks en de burger betaalt de rekening.”

Als er belasting komt op vliegtickets, dan betalen reizigers straks 7 euro meer voor een Europese en 22 euro meer voor een intercontinentale vlucht. Een meerderheid vindt dit best veel geld. „Straks is vliegen alleen nog maar weggelegd voor de rijken.” Een ander vreest dat ’de gewone man’ straks niet meer met zijn gezinnetje naar de zon kan vliegen.

Toch zijn er ook respondenten met een compleet andere mening: „Vliegen kan me niet duur genoeg zijn,” stelt iemand. ,,Het is en blijft een luxe, laat men er maar voor betalen.” ’Slechts’ drie op de tien zegt als gevolg van de vliegtaks te overwegen minder vaak het vliegtuig te pakken. Wel zou twee derde er over nadenken de vliegtaks te ontlopen en van een luchthaven net over de grens te vertrekken. „Belgen en Duitsers staan al handenwrijvend te wachten tot de Nederlanders komen.”