Nieuws/Wat U Zegt

Snorfiets minder leuk door helmplicht

Uitslag Stelling: Kamikaze op de rijbaan

Veruit de meeste stemmers op De Stelling van de Dag denken dat snorscooters op de rijbaan laten rijden levensgevaarlijk is. Vanaf 1 juli zijn gemeenten vrij om de snorfietsen naar de rijbaan te verbannen. Amsterdam gaat dit in ieder geval doen.

’Raar dat iedere stad zijn eigen wetgeving mag invoeren. In heel Nederland moeten dezelfde regels gelden”, is het commentaar van een van de stemmers. „Amsterdam loopt weer voorop met alle idiote ideeën”, aldus een tegenstander van het snorfietsverbod op het fietspad.

De respondenten denken niet dat het aantal ongelukken minder wordt als de scooters naar de weg moeten. „Op de rijbaan is het veel gevaarlijker voor ze. Dat komt door de geïrriteerde automobilisten die er per se langs moeten.” Een ander: „Dat wordt kamikaze. Zeker voor de jeugd die zich onsterfelijk waant.”

Amsterdam wil de voertuigen weren op het fietspad omdat het er ’te vol’ zou worden. Toch vindt een meerderheid van de stemmers (64%) niet dat er op het fietspad een onhoudbare situatie is ontstaan door de scooters. Een stemmer denkt dat het niets uitmaakt. „Het blijven ondingen in het verkeer met veel roet en stank en ze rijden te hard voor het fietspad en te langzaam voor de rijbaan.”

Een ander denkt dat het ondanks het verbannen van de snorfiets, toch nog steeds te druk is op de fietspaden. „Daar rijden massa’s andere gevaarlijke voertuigen, elektrische karretjes, bakfietsen en noem maar op.” Iemand anders vindt dat vooral de bakfietsen veel te veel plek opeisen. De meesten (58%) ergeren zich trouwens helemaal niet aan snorscooters op het fietspad. „Er gaat juist meer irritatie ontstaan door het langzamere verkeer op de rijbaan”, merkt iemand op. „Ik erger me bovendien meer aan wielrenners en e-bikes. Die zijn een stuk gevaarlijker.” Een scooterrijder: „Elektrische fietsen gaan mij voorbij. Wie is er hier nou gevaarlijk bezig?” Een ander: „Deze brommertjes op de weg laten, dat is vragen om ongelukken. Ze rijden kriskras overal doorheen en zijn ook nog eens opgevoerd. Waanzinnig.” Dat snorfietsen slecht zijn voor het milieu in de stad, wil er helemaal niet in. „Pak cruiseschepen en dieselvrachtwagens aan.”

Een meerderheid van de stemmers gelooft ook niet dat snorscooterrijders zich gevaarlijker gedragen dan andere weggebruikers. „De scooter zelf is niet het probleem, het is het scootertuig. Dat moet worden aangepakt.”

Veel stemmers vinden dat ’gewone’ fietsers zich veel asocialer gedragen. „Dat is de bron van het kwaad. Ga maar eens in Amsterdam bij het stoplicht staan: 95 procent rijdt door rood; 50 procent is bezig op zijn telefoon.” En: „Toeristen op huurfietsen die zijn pas gevaarlijk!”

Maar als de snorscooters dan toch tussen de auto’s terechtkomen dan is de helmplicht wel op zijn plaats, vinden de meesten. Berijders van snelle e-bikes, de zogeheten speedpedelecs, moeten ook van het fietspad en hoofdbescherming op, vindt 58%. Precies een kwart van de respondenten ’snort’ zelf ook. „Maar als je straks verplicht wordt een helm te dragen dragen, dan wordt dat wel minder aantrekkelijk,” stelt iemand. Vooral de scooterdealers gaan dat merken, want door de helmplicht, zo verwacht 80% van de respondenten, zullen de snorfietsverkopen lelijk onderuitgaan.