Nieuws/Binnenland

Cijfers: effect op aantal vluchten nihil

Vliegtaks helpt klimaat niet

Door Alexander Bakker en Paul Eldering

Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven.

Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven.

Getty Images

DEN HAAG - Een nationale vliegtaks gaat niks doen voor het klimaat. Ook zal het aantal vluchten in Nederland niet verminderen. Dat blijkt uit een uitgelekt rapport van het ’groene’ onderzoeksbureau CE Delft dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van Financiën.

Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven.

Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven.

Getty Images

De Telegraaf kreeg vrijdagavond inzage in de nieuwe, nog vertrouwelijke cijfers. Het bureau heeft tien verschillende typen heffingen onderzocht. Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Minder dan 5 procent kiest een alternatief.

Uit een ’maatschappelijke kosten-batenanalyse’ blijkt dat de vliegtaks amper bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Sterker nog: een klein deel van de reizigers wijkt uit naar luchthavens over de grens waar de overheid geen heffing heeft ingevoerd. Daardoor verplaatst het ’probleem’ zich. Bovendien zorgt het omrijden per auto voor extra vervuiling.

’Principekwestie’

Desondanks melden bronnen in Den Haag dat de invoering van een nationale vliegtaks in 2021 voor D66-staatssecretaris Snel (Financiën) een principekwestie is geworden. Daarmee wil de bewindsman 200 miljoen euro per jaar ophalen voor de schatkist. Het geld gaat niet rechtstreeks naar klimaatmaatregelen.

De miljoenen gaat hij volgens alle scenario’s met gemak bij elkaar harken. De vraag naar vluchten blijft in alle opties hoger dan de capaciteit van de luchthavens. Schiphol mag op dit moment al niet verder groeien en tikt het plafond aan van het maximaal aantal vluchten.

Dalende passagiersaantallen

De schaarste zorgt bij dalende passagiersaantallen dan ook niet voor minder vliegtuigen: de vrijgekomen plekken worden volgens de onderzoekers overgenomen door vrachtbedrijven. In de onderzochte variant waarbij juist de cargosector de klos is, wordt er weer een groei in het aantal reizigers verwacht.

Het extra belasten van korte afstanden, bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa, heeft ook een averechts effect. De verwachting is dat vakantiegangers door de kleine prijsverschillen eerder in de verleiding komen om een verre reis te boeken. Ze blijven dus vliegen. De staatssecretaris komt binnenkort met twee voorstellen voor een vliegtaks naar de Tweede Kamer.

Lees meer over