Nieuws/Binnenland

Protest tegen luchtvaartgroei komt nauwelijks van de grond

Telegraaf

ZWOLLE - Onder aanvoering van de Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart wordt zaterdagmiddag in een zestal steden geprotesteerd tegen de groei van de luchtvaart. Met name in Zwolle was het protest actueel, gezien de uitbreidingsplannen en gevreesde overlast door aanvliegroutes van Lelystad Airport.

Telegraaf

De protesten begonnen tegelijkertijd om 13.00 uur in Amsterdam, Eelde, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam en Zwolle. In laatstgenoemde stad waren op dat moment naar schatting enkele honderden mensen op de been. Op andere protestlocaties was de animo vergelijkbaar of nog minder.

Naast omwonenden van de zes grote luchthavens kwamen onder meer actievoerders van GroenLinks en Greenpeace opdagen. De organisatoren riepen voorafgaand aan de protestacties op om met roodkleurige kleding en attributen te verschijnen, als rood signaal aan de overheid. „De kosten van de luchtvaart zijn veel hoger dan alleen de prijs van een ticket”, betoogde Leon Adegeest uit Dalfsen. Hij had zijn droomhuis net gebouwd toen bleek dat een laagvliegroute van Lelystad Airport er pal overheen is gepland. „We kunnen de luchtvaartsector niet geloven op hun blauwe ogen.”

Primeur

Het is voor het eerst dat omwonenden en milieuorganisaties samen actievoeren tegen onder meer de CO2-uitstoot door vliegtuigen. Ook vinden ze dat de overheid moet investeren in duurzame alternatieven, zoals vervoer per spoor. „Overijssel is een groene provincie, maar het CDA heeft echt een probleem als ze zich achter de plannen blijven scharen. We zijn ook helemaal niet tegen vliegen of de luchtvaart, maar wel tegen de ongebreidelde groei ervan. Het gedraai en de leugens zijn we ook volledig zat. Alsof ze bijvoorbeeld in de Haarlemmermeer beter weten hoe het hier zit dan wijzelf”, briest zelfbenoemd ’Twitter-actievoerder’ Henk Zenderink. „Alle partijen moeten we aanpakken waar ze het kwetsbaarst zijn. De verkiezingen van de Provinciale Staten staan voor de deur en dat is een goed afrekenmoment.”

Desgevraagd geven de actievoerders toe met het vliegtuig te reizen, zakelijk en privé. Simpelweg omdat de alternatieven vele malen duurder zijn. „Zo’n drie keer per jaar zeker wel vliegen we naar het buitenland. Vooral de langere stukken. Naar bijvoorbeeld Parijs zijn we met de trein gegaan”, zegt een tegenstandster van de laagvliegplannen voor Lelystad Airport. „Maar dat is dan nog betaalbaar. Als het verder is, valt het haast niet te betalen.”

Bekijk meer van