Nieuws

STARTER VAN DE WEEK DTNG gaat tegen de stroom in

Datingbureau zonder app

Lotte Ditzel is ervan overtuigd dat matching op maat veel beter werkt dan het overschot aan datingapps.

Lotte Ditzel is ervan overtuigd dat matching op maat veel beter werkt dan het overschot aan datingapps.

MICHEL VAN BERGEN

Amsterdam - Online daten is hartstikke leuk, maar efficiënt matchen werkt toch echt veel beter als je tegenover iemand zit. Lotte Ditzel stofte het imago van het traditionele datingbureau af en schiet rake Cupidopijlen met haar bedrijf DTNG.

Lotte Ditzel is ervan overtuigd dat matching op maat veel beter werkt dan het overschot aan datingapps.

Lotte Ditzel is ervan overtuigd dat matching op maat veel beter werkt dan het overschot aan datingapps.

MICHEL VAN BERGEN

Toen Ditzel vrijgezel was probeerde ze alle datingapps uit, maar dat kostte veel tijd en de afspraakjes waren vaak geen succes. „Het is allemaal erg vluchtig en oppervlakkig. Ik wist zeker dat matching op maat veel beter werkt, maar het huidige aanbod trekt voornamelijk senioren aan.”

Bemiddelen

Met een achtergrond in de psychologie en als headhunter was Ditzel ervan overtuigd dat zij de nodige diepgang kon bieden. „Ik kan commercieel denken, heb verstand van bemiddelen en ken de menselijke psyche.” Jarenlang liep ze rond met deze gedachte, ook toen ze zelf niet meer single was. Eind 2015 besloot ze het ondernemersavontuur aan te gaan en zegde ze haar baan bij een marketingbureau op. Met spaargeld en de verhuur van haar appartement kon ze de financiering zelf verzorgen.

DTNG richtte zich in eerste instantie op Amsterdam, waar Ditzel een groot netwerk heeft. Al snel bleek er ook veel vraag buiten de hoofdstad en kwam DTNG.Exclusive erbij, een landelijke dienst voor 40-plussers waarop Ditzel zich nu focust, terwijl een collega de Amsterdamse markt bedient. „We richten ons expres op het hogere segment omdat zij vaak weten wat ze willen. DTNG.Exclusive matcht op basis van gelijkenissen en dan is het belangrijk om vergelijkbare types in de database te hebben.”

Persoonlijkheidstest

Na een gratis vrijblijvende kennismaking en als beide partijen het zien zitten, rolt uit een diepgravende intake en persoonlijkheidstest een rapport met profiel. Hiermee gaan de vier matchmakers van Ditzel op zoek naar een match, zowel binnen als buiten de eigen database. In de eerste drie maanden kan de klant rekenen op drie tot vier passende matches, maar indien nodig zoekt het bureau nog een jaar door. Ook worden er allerlei evenementen voor de klanten georganiseerd. Ditzel werkt ook met vijf ambassadeurs, die hun eigen netwerk aanhaken. Verder zit iemand op strategie en marketing.

Geluk

Ditzels missie is om de grootste speler van Nederland te worden, maar kwaliteit gaat voor een snelle groei. „Als geluk vinden tijd kost, groei ik liever minder hard. Over de grens is er meer concurrentie dan hier, maar uiteindelijk wil ik die stap ook maken.”

Ditzel merkt enorme vooruitgang sinds de start: je krijgt steeds sneller een bepaald gevoel bij iemand. Alle matches van de afgelopen twee maanden zijn aan het ’doordaten’. „Uit onze voorstellen zijn in 2017 28 langdurige relaties gekomen, dit jaar willen we naar de 50 toe. En de eerste DTNG-baby is onderweg.”