Nieuws/Binnenland

300 miljoen euro tegen files op A15

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD).

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD).

ANP

DEN HAAG - De drukke A15 tussen Papendrecht en Gorinchem gaat op de schop. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) trekt in totaal 300 miljoen euro uit om er de files tegen te gaan. Zonder ingrijpen zouden de dagelijkse files daar alleen maar langer worden, vreest de minister.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD).

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD).

ANP

Van Nieuwenhuizen gaat eerst onderzoeken hoe de verkeersdrukte het best kan worden verlicht. Misschien komt er in beide richtingen een rijstrook bij, maar ook nieuwe vondsten om de doorstroming te bevorderen zijn een optie. Het echte werk begint naar verwachting in 2025.

De snelweg tussen de haven van Rotterdam en het binnen- en buitenlandse achterland is „cruciaal” voor het vrachtverkeer, zegt Van Nieuwenhuizen. Maar dat staat er nu vaak stil. „Het traject tussen Papendrecht en Gorinchem heeft de twijfelachtige eer dat er dagelijks een van de duurste files van Nederland staat”, aldus de minister. Daar wil ze een eind aan maken. De A15 moet ook veiliger worden.

Om het project van de grond te krijgen, legt Van Nieuwenhuizen 100 miljoen euro bij een al eerder apart gelegd bedrag van 200 miljoen voor de infrastructuur in de regio. De provincie Zuid-Holland legt er 30 miljoen bovenop. Dat is samen genoeg om met het project te beginnen, ook al is het verwachte totaalbedrag van 400 miljoen nog niet bij elkaar.

Omdat het nog jaren duurt voor het vlotter rijdt op de snelweg, nemen Rijk en provincie ook wat maatregelen die in de tussentijd verlichting moeten bieden. Ze willen onder anderen forenzen verleiden buiten de spits te reizen en enkele invoegstroken verlengen.

Evofenedex, dat de belangen van handelsbedrijven behartigt, spreekt van goed nieuws. „De bereikbaarheid van bedrijven in en om Rotterdam laat steeds meer te wensen over. Door de groeiende economie neemt het goederenvervoer over de weg, het water en spoor in deze regio sterk toe. Het goederenvervoer loopt nu steeds vaker vast, zowel op de weg als op het water.”