Nieuws/Binnenland

Lof voor staking-weigeraars

Bonje in de bus: chauffeurs blokkeren collega’s om staking

Door Onze Redactie

Stakende chauffeurs op Schiphol.
1 / 2

Stakende chauffeurs op Schiphol.

ANP

Buschauffeurs die niet meedoen aan de staking, kunnen op veel lof rekenen van reizigers, maar worden door collega’s geïntimideerd en tegengewerkt. Dat blijkt woensdagochtend als de staking op gang komt. Een woordvoerder van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) bevestigt de intimidaties.

Stakende chauffeurs op Schiphol.
1 / 2

Stakende chauffeurs op Schiphol.

ANP

In Hoorn werden volgens haar foto’s gemaakt van werkwilligen en kregen mensen die aankwamen op de fiets ,,verwensingen naar hun hoofd die verwijzen naar de Tweede Wereldoorlog’’. In Valkenswaard is een particuliere auto zo geparkeerd in een bocht dat regulier verkeer er nog wel door kan, maar dat de bus er geen draai kan maken.

Actievoerende buschauffeurs blokkeren in verschillende plaatsen collega’s die wel willen uitrijden. Dat gebeurde in Utrecht, Zoetermeer en Heinenoord. Op sommige plaatsen zijn vuilniszakken weggezet, op andere plaatsen gingen collega’s voor de bussen staan.

Juist veel lof

De staking-weigeraars worden geïntimideerd door collega’s, zo berichtte BNR als eerste. Er circuleren lijstjes van chauffeurs die gewoon willen werken. Ook wordt opgeroepen ’foto’s van hen te maken’.

Tegelijkertijd krijgen die chauffeurs veel lof van reizigers. „Gelukkig een werkwillende buschauffeur getroffen. Neemt ons gratis mee, dat is nou een prettige manier van actievoeren”, schrijft iemand op Twitter. „Geweldig dat er ook chauffeurs zijn die een eigen mening hebben”, vindt een ander.

Ondertussen is er onenigheid over de cijfers van de staking. Volgens de vakbonden zou slechts 15% van de streekbussen rijden, nu de landelijke staking goed op gang komt. Een rondgang langs de vervoerders geeft volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer een heel ander beeld. ,,Gemiddeld staakt zo’n 40% van de chauffeurs niet”, aldus voorman Fred Kagie.

,,Bij Arriva bijvoorbeeld wordt aanzienlijk meer gereden dat bij vorige stakingen. Alle Waddeneilanden worden volledig bediend, in Lelystad rijden de bussen en in Tiel grotendeels.”

’Groot deel rijdt’

In Utrecht is U-OV (Qbuzz) met een groot aantal werkwillige chauffeurs vanochtend uitgereden volgens een beperkte zomerdienstregeling, aldus de VWOV. ,,Bij Qbuzz in Groningen worden onder andere de scholen, universiteiten en ziekenhuizen bediend, 60% van de chauffeurs staakt hier en 40% rijdt.”

Stakende chauffeurs op Schiphol, achter een lege bus.

Stakende chauffeurs op Schiphol, achter een lege bus.

ANP

Bij Connexxion zijn volgens de werkgeversorganisatie in alle regio’s bussen uitgereden naar meerdere bestemmingen, afhankelijk van de regio rijdt 30 tot 40%. ,,EBS startte de ochtend op meerdere lijnen, een derde van de chauffeurs is hier vanochtend gaan rijden. Keolis heeft in de Veluwe meer dan 30 bussen de weg op.”

’Onzin’

Kagie: ,,In het hele land zien we chauffeurs die zich eerder aansloten bij de staking, die er nu voor kiezen om toch te gaan rijden. Ze willen het arbeidsconflict niet over de rug van reizigers uitvechten.”

FNV en CNV weerspreken dat. ,,De staking is een succes. We schatten de actiebereidheid nog steeds op 85%. Buschauffeurs zijn de extreem hoge werkdruk in het streekvervoer spuugzat. Werkgevers weigeren om hen voldoende tegemoet te komen met minder strakke roosters en meer pauzes”, aldus een woordvoerder.

De VWOV heeft geen enkel begrip voor de staking. ,,We zien dat er in de top van de vakbonden geen heldere regie is. Veel chauffeurs weten niet meer waar ze aan toe zijn. Op verzoek van de FNV zijn er twee bemiddelaars gekomen. Terwijl die nog niet eens begonnen waren, werd al een staking voor onbepaalde tijd aangezegd”, zegt een verbijsterde Kagie.

Interne strijd

Er kwam volgens hem na een eerste verkenning een voorstel. ,,De werkgevers wilden twee weken tijd om dat voorstel van de bemiddelaars door te rekenen. Daarop meldden de vakbonden dat de staking dan door zou gaan. Schandalig.”

Er is bij de bonden volgens Kagie ook een interne machtsstrijd aan de gang. ,,Als ze niet snel bij zinnen komen, zeggen we het vertrouwen in FNV en CNV op en praten we verder met onze ondernemingsraden. Een centrale streekcao is niet perse noodzakelijk, zolang de bonden zich zo onredelijk hard opstellen”, waarschuwt hij.

Lees meer over