Nieuws/Binnenland

Boeing is bezig met ontwerp ’hypersonisch’ vliegtuig

Van Amsterdam naar New York in twee uur

Door Paul Eldering

Een conceptvliegtuig.

Een conceptvliegtuig.

Boom Supersonic

Delft - ’Hypersonisch vliegen’ met vijf keer de snelheid van het geluid is volgens Boeing over twintig jaar realiteit. Volgende maand wordt op een Britse luchtvaartshow het eerste ontwerpplan gepresenteerd. „In twee uur van Schiphol naar New York.”

Een conceptvliegtuig.

Een conceptvliegtuig.

Boom Supersonic

Het zal volgens Boeing-techneuten geen groot vliegtuig worden. Het biedt plaats aan circa vijftig passagiers in een luxe businessclass, die flink in de buidel moeten tasten om zo snel op de bestemming te zijn.

„Wij denken dat supersonische vluchten van anderhalf tot twee keer de snelheid van het geluid vanaf medio jaren twintig realistischer zijn. Daar zijn verschillende fabrikanten al druk mee bezig. Je moet dan in eerste instantie denken aan zakelijke privéjets met hooguit tien tot twintig zitplaatsen. Voor de elite”, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert (TU Delft).

Concorde

Volgens hem zijn er allerlei plannen om eindelijk een moderne opvolger van de Concorde te maken. Dat dure Brits-Franse ’Mach 2’-prestigevliegtuig, dat met honderd stoelen in feite onbetaalbaar was en ook nog onveilig bleek, was tot 2003 in de lucht. Daarna gingen de achttien toestellen naar de schroothoop of naar musea.

„Met de huidige technieken kun je het gewicht en brandstofverbruik flink omlaag brengen, maar dan nog is het de vraag of zo’n snel vliegtuig wel tegemoetkomt aan de duurzaamheidseisen in de luchtvaart met minder CO2-uitstoot en zuinigere en stillere vluchten. Ook is de supersonische knal van de geluidsbarrière boven land verboden. Er wordt wel hard gewerkt aan oplossingen”, aldus Melkert.

’Reken op 5000 euro per ticket’

De Amerikaanse bouwer Boom Supersonic zegt ver te zijn met een Mach 2,5-toestel voor vijftig passagiers en twee piloten, dat vanaf 2025 operationeel kan zijn. Er zijn volgens een woordvoerder al honderd bestellingen, ook van een vijftal gevestigde vliegmaatschappijen die er goede sier mee willen maken.

„De ticketprijs voor vluchten tussen Amerika en Europa kan in vergelijking met de Concorde gehalveerd worden. Reken op gemiddeld 5000 euro”, verwachten experts rondom Boom.

’Veeklasse’

„Voor de gewone man met budgettickets is supersonisch vliegen voorlopig dus niet weggelegd. Die moet genoegen nemen met de zogenoemde veeklasse, waarin de stoelen steeds dichter op elkaar worden geperst. Maar dan kun je ook voor een paar honderd euro of minder op reis”, stelt Melkert.

Lees meer over