Nieuws/Binnenland

Nieuwe spoorbeveiliging nu al hoofdpijndossier

AS Media

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft „grote zorgen” over het nieuwe Europese spoorbeveiligingssyteem (ERTMS). De kosten lopen op en de uitrol is opnieuw vertraagd. „Het lijkt een enorm hoofdpijndossier te worden”, zei Erik Ziengs van de VVD.

AS Media

„Het gaat niet goed”, aldus Suzanne Kröger (GroenLinks). Haar collega Roy van Aalst (PVV) is het „vertrouwen in het project kwijt.” „Ik heb echt zorgen over de uitrol en de kosten”, verklaarde SP’er Cem Laçin tijdens een debat met verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

Het beveiligingssysteem zorgt ervoor dat minder treinen door een rood sein rijden en dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Daardoor kan de capaciteit op het spoor toenemen en moet het aantal storingen afnemen.

’Complex project’

De staatssecretaris zei het „grote en complexe” project scherp te blijven volgen. Ze zal het periodiek door externe partijen laten toetsen. In het begin is volgens haar te optimistisch gedacht over de invoering. Spoorbeheerder ProRail voert het project uit.

Het aantal baanvakken dat nu kan worden voorzien van ERTMS is teruggegaan van twintig naar zeven of acht. Verder is de uitvoering met twee jaar vertraagd. De uitrol begint nu pas vanaf 2026, al wordt daar ook nog een slag om de arm gehouden.

Het doel blijft om het systeem landelijk in te voeren. Dat moet in 2050 gerealiseerd zijn. Voor het project is op dit moment 2,4 miljard euro uitgetrokken. Dat is onvoldoende om het landelijk in te voeren. Dan zal naar schatting nog een miljard nodig zijn, aldus Van Veldhoven.

Bekijk meer van