Nieuws/Wat U Zegt

Lezers: Niet snijden in programma’s als Andere Tijden

Uitslag Stelling: ’Al genoeg rommel op tv’

Het is geen goed idee van de NPO om te bezuinigen op programma’s als Andere Tijden. Bijna driekwart van de stellingdeelnemers vindt dat de publieke omroep beter het mes kan zetten in de vele reisprogramma’s met allerlei ’bekende’ Nederlanders.

De publieke omroep heeft volgend jaar wegens dalende reclame-inkomsten zo’n 60 miljoen euro minder te besteden. Vooral journalistiek inhoudelijke programma’s lijken daar de dupe van te worden, terwijl er wel volop ruimte is voor programma’s waarin allerlei BN’ers op reis gaan.

Zo dreigt het aantal afleveringen van het goed bekeken geschiedenisprogramma Andere Tijden te worden gehalveerd van 35 naar 17 en krijgen de programma’s Tegenlicht en Argos ook minder zendtijd. Brandpunt+ verdwijnt helemaal van de buis.

De respondenten vinden dat juist op deze categorie niet bezuinigd moet worden. „De NPO onderscheidt zich juist met dit soort programma’s van de commerciële omroepen.” En: „Informatie/cultuur is de hoofdtaak van de NPO. Pulp zien we al genoeg bij de commerciëlen.”

Onder de respondenten zijn veel fans van Andere Tijden. Bijna 70 procent vindt dat het programma zijn volledige uitzendtijd moet behouden. Ook zouden zij het betreuren als Tegenlicht en Argos minder frequent op de buis te zien zouden zijn. „Prachtige programma’s, en ook de enige reden dat ik naar de NPO kijk”, zegt er een.

Reisprogramma’s met BN’ers, zoals bijvoorbeeld Frans Bauer in Amerika en De gevaarlijkste wegen, waarin BN’ers in een ver land gevaarlijke autotochten maken, kunnen de meesten gestolen worden. Geldverspilling, zegt bijna 80 procent. „Zulk amusement hoort bij de commerciëlen. Ik zie niet in waarom wij half Volendam moeten sponsoren...” Slechts 3 procent vindt dit soort programma’s interessant.

Amusement mag volgens de nieuwe norm bij de NPO alleen als de kijker er iets van opsteekt of als het programma een moeilijk bereikbare doelgroep (onder de 50 jaar) trekt. Dat laatste is volgens sommigen een verloren zaak. „De tv is dik aan het verliezen. Mijn kinderen kijken helemaal geen tv meer, maar zijn via internet van alles op de hoogte.”

Menigeen stelt voor te bezuinigen door NPO3 af te schaffen. „Breng maar terug naar twee zenders.” Anderen willen liever bezuinigen op dure voetbaluitzendingen. „Deze kunnen gemakkelijk door de commerciële omroepen gedaan worden; ze dienen in ieder geval geen educatief doel. Dus niet de norm van de NPO.”

En dan zijn er nog de salarissen waar volgens velen flink in gesneden kan worden. „De vergoeding die de top van de omroep krijgt (en sommige presentatoren m/v) is veel te hoog. Zoals de NPO nu functioneert heeft die mijns inziens geen bestaansrecht meer”, reageert een respondent.

Ruim de helft vindt dat de NPO zeker bestaansrecht heeft mits er meer ingezet wordt op cultuur en inhoudelijk informatieve programma’s. „De gemiddelde leeftijd stijgt, die doelgroep dus ook. De jeugd kijkt toch steeds minder en selectiever.”

Een minderheid (22%) wil niet dat er geschrapt wordt in het amusement. „Nog minder amusement, dan blijft er niks over! En het barst al van de herhalingen”, klaagt iemand. Een ander vindt het een lastig dilemma: „Geen amusement, geen reclame-inkomsten. Het blijft moeilijk.”