Nieuws/Binnenland

’Docenten hielpen examenleerlingen met antwoordmodel’

ANP

De vier docenten van het Rijswijks Lyceum, die zich hebben schuldig gemaakt aan examenfraude, hebben bewust hun plannen beraamd. Na afloop van de herexamens werden leerlingen, die dreigden te zakken, terzijde genomen en gevraagd hoe het het was verlopen. Als de leerling aangaf dat het niet lekker was gegaan, kregen ze de gelegenheid het gemaakte examen te verbeteren.

ANP

„In totaal werden 7 leerlingen ’verleid’ door het aanbod van de vier docenten, die het correctievoorschrift met antwoorden na afloop meteen hadden gedownload en het voorlegden aan de herkansende leerlingen. Die schreven de antwoorden net even té letterlijk over, waardoor twee scholen die de tweede correctie uitvoerden, nattigheid voelden”, vertelt Arno Peters, voorzitter College van bestuur Stichting VO Haaglanden.

De examens waren om 16.30 uur afgelopen; daarna werd het antwoordmodel voorgeschoteld. De leerlingen pasten hun antwoorden aan en daarna werden de examens keurig bij de andere antwoorden van de andere kandidaten in de enveloppe geschoven.

Het is bijzonder in onderwijsland dat dit gebeurt. Er zijn in het verleden zaken geweest van frauderende leraren, maar dat vier docenten samenspannen om leerlingen te laten slagen is ongekend. „Ik werk al heel lang in het onderwijs en heb hier nog nooit van gehoord”, zegt Peters die er ’ziek’ van is.

In totaal gaat het om zes havo-leerlingen en een vwo-leerling. Er is gefraudeerd bij vier havo-vakken en één vwo-vak. De leerlingen mogen in augustus in het derde tijdvak opnieuw examen afleggen. Peters: „Zij mogen dat toch opnieuw doen, zo vindt ook de inspectie, omdat het initiatief voor de fraude bij de docenten lag. Zij hebben de leerlingen in verleiding gebracht. Ze zullen mogelijk wel een lastig gevoel hebben gehad toen het aanbod werd gedaan.”

Het gaat volgens Peters om docenten die ten behoeve van de school en de leerlingen de examenresultaten van de school wilden beïnvloeden. „Ze worden dan ook meteen ontslagen. De verontwaardiging over de fraude onder de andere collega’s is enorm. Dit roept enorm veel emoties op. Men voelt zich belazerd, wij weten ook wel dat dit een kwalijke uitwerking heeft.”

Volgens Peters staat de school juist bekend om de enorme betrokkenheid bij de leerlingen. Tot diep in het weekeind hebben docenten in hun eigen tijd de kandidaten bijgespijkerd voor de examens en de herexamens.

Bekijk meer van