Nieuws/Wat U Zegt

Deelnemers ergeren zich vooral aan vele reclames

Uitslag Stelling: Tv-kijkers willen kwaliteit

RTL heeft zijn beste tijd gehad, denken de meeste stemmers op De Stelling van de Dag. Na Johnny de Mol en VI verruilt nu ook boegbeeld Gordon de zender voor Talpa en gaat programma’s presenteren voor SBS.

Stemmers denken dat het met vertrek van de sterren en het drama rond RTL Late Night, het komend seizoen met RTL niet heel goed zal gaan. „Bullshitprogramma’s met Gordon en Joling hebben hun beste tijd gehad. Mensen willen kwaliteit: documentaires, series en films. Kijk maar naar het succes van Netflix.”

Stemmers verwachten dat Gordon bij zijn nieuwe zender minder succes zal hebben dan bij zijn vorige werkgever. „Ze denken dat ze met Gordon een kijkcijferkanon hebben binnengehaald, maar ik denk dat de mensen hem zat zijn.”

Van de drie vertrekkende sterren bij RTL vinden stemmers hem ook de minst leuke. Veel respondenten hebben niet zoveel op met de uitbundige tv-ster. Een van hen: „Al zit Gordon bij de EO of RTL, van mij mag hij helemaal van de buis.”

Met SBS ging het een tijdlang ook niet al te best. De respondenten denken ook niet dat de VI-mannen, Johnny de Mol en Gordon deze zender weer uit het slop kunnen trekken. Een opmerking: „Ik denk dat zo’n verhuizing niet zoveel toevoegt. Misschien moeten tv-zenders op zoek naar nieuw talent in plaats van voor veel geld sterren bij elkaar weg te kopen.” Ook denken ze niet dat RTL er met Twan Huys met Late Night beter uitkomt. „RTL heeft de kijkers met flauwe humor weggejaagd. Met Twan Huys en Paul de Leeuw gaan ze deze kijkers echt niet terughalen.” Een ander: „Goed interviewer, maar ik weet niet of Twan Huys in zijn eentje een latenightshow kan dragen.”

Veel stemmers blijken meer waardering te hebben voor de publieke omroep, al was het maar omdat de reclame niet zo overdadig aanwezig is. „Niet iedereen wil series op Netflix kijken. Ik verlang terug naar het ouderwetse, publieke bestel.” Een ander: „Goede programma’s zoals Brandpunt worden wegbezuinigd. Er moet meer geld naar de publieke omroep.” Verder vindt een stemmer ook dat de publiekenniet langer programma’s moeten maken die de commerciëlen ook zouden kunnen uitzenden. „En dan is twee zenders meer dan genoeg.”

Tv-kijken is veranderd de laatste jaren. Dat merken ook de respondenten, van wie de grootste groep tussen de 45 en 65 jaar oud is. Voor veruit de meesten van hen maakt het niet uit op welke zender een programma wordt uitgezonden. „Tv-zenders hebben hun langste tijd gehad. Bijna iedereen kijkt on demand”, schat een respondent in.

Dat blijkt mee te vallen. De meesten kijken overigens nog wel ’iedere dag’ televisie, hoewel de groep veelkijkers onder de 45 jaar een stuk kleiner is dan die onder de 65-plussers. De groep jongeren die gebruikmaakt van streamingdiensten als Netflix is ook veel groter dan die onder de ouderen. Uitgesteld kijken op Uitzending Gemist is ook bij hen in trek. De helft van de stemmers denkt dan ook dat het kijkgedrag over 10 jaar compleet anders is.

„Televisie gaat ingehaald worden door Netflix en andere betaalzenders. Dat komt vooral doordat bij de commerciëlen alles wordt omgeven door de reclameblokken.” Een andere stemmer noemt tv ’te oud en te traag’. „Moderne mensen kijken YouTube. Tv is geweest.”