Nieuws/Binnenland

Ook dit jaar keldert aantal kampeervakanties in eigen land

Campings in de problemen

Amsterdam - Veel Nederlandse campings hebben het moeilijk. Ze dreigen de boot te missen van meer luxe of juist meer puur natuur, omdat ze geen geld hebben om hierin te investeren. Ook dit jaar keldert het aantal kampeervakanties. De consument wordt kieskeuriger.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van ABN Amro die vandaag worden gepresenteerd. „Ons onderzoek wijst uit dat er dit jaar 3% minder overnachtingen op Nederlandse campings zijn tegenover een stijging van ruim 7% in hotels en van 4,5% in huisjes”, zegt leisure-econoom Sonny Duijn.

Volgens hem zijn er wel steeds grotere verschillen tussen campinghouders in Nederland. „We zien een duidelijke scheiding tussen kampeerterreinen in verval en ondernemers die tijdig inspelen op de veranderende wensen van binnen- en buitenlandse toeristen. Die willen vaak persoonlijke aandacht, meer comfort en extra’s op maat. Dat betekent keuzes maken.”

’Doodlopende weg van aftakeling’

Kampeerders willen volgens hem graag verrast worden met bijzondere activiteiten voor gelijkgestemden. „Campingbazen moeten daar actief mee bezig zijn in plaats van bijvoorbeeld te mikken op semi-permanente bewoners. Dat blijkt meestal een doodlopende weg van aftakeling”, meent de bankonderzoeker.

André Verdonk (69) is zo’n voorbeeld van een ondernemer die keuzes maakt. Hij bestiert met zijn vrouw al twintig jaar minicamping Tussen Hemel en Aarde in Groenekan op het platteland van Utrecht. Financiële problemen door gebrek aan gasten heeft Verdonk nooit gehad. „Zolang je rekening houdt met pieken en dalen en flexibel en gemotiveerd bent.”

’Altijd gezellig druk’

Het succes van zijn camping is volgens Verdonk onder meer de locatie. „Mensen komen hierheen om familie in de stad te bezoeken. Hier kun je ook met een camper staan. Het moet wel praktisch blijven. We hebben gasten die al tien jaar komen, soms meerdere keren per jaar. Het is bij ons altijd gezellig druk.”

Afgelopen vijf jaar is het totaalaantal overnachtingen op Nederlandse campings volgens ABN Amro met 5% afgenomen tot 20 miljoen in 2017. Opvallend is volgens Duijn dat met name Nederlanders het laten afweten: min 14% tot 15 miljoen nachten tegenover een stijging van 48% van buitenlandse toeristen (5 miljoen) sinds 2012.

’Duitsers komen massaal’

„Vooral de Duitsers komen ’s zomers massaal naar de Hollandse kust, niet alleen in bungalows, maar de laatste jaren zeker ook veel op Duits georiënteerde campings. Bij elkaar een groei van 60% in vijf jaar tijd”, vertelt hij.

Huisjes en vakantieparken maken in Nederland sinds 2012 een groei door van 24% tot 39 miljoen overnachtingen vorig jaar, verdeeld over 26,5 miljoen van Nederlanders (plus 13%) en 12,5 miljoen van buitenlanders (plus 58%).

Meeste overnachtingen hotels

Hotels zijn nog altijd goed voor de meeste overnachtingen: ruim 48 miljoen in 2017, een toename van 33% ten opzichte van 2012. De helft komt op naam van Nederlanders en de helft van buitenlanders, waarbij die laatste groep ook hier veel sterker stijgt.

De conclusie is dat buitenlandse toeristen en zakenmensen meer ruimte opeisen in onze recreatievoorzieningen en verblijfsaccommodaties.

Bekijk meer van