Nieuws/Binnenland

Personenauto met dakbagage betaalt te hoog tarief

Autoroute du ’kassa!’

Door Eveline Bijlsma en Bart Mos

Bij deze tolpoort ter hoogte van Nancy begint voor veel vakantiegangers de route du soleil.

Bij deze tolpoort ter hoogte van Nancy begint voor veel vakantiegangers de route du soleil.

ANP

Parijs - Vakantiegangers op weg naar het zuiden met een dakkoffer, surfplanken of fietsen op hun personenauto zijn massaal de dupe. Bij het passeren van de tolpoortjes op de Autoroute du Soleil betalen zij de hoofdprijs, omdat de meetapparatuur ze voor een bestelbus aanziet: kassa!

Bij deze tolpoort ter hoogte van Nancy begint voor veel vakantiegangers de route du soleil.

Bij deze tolpoort ter hoogte van Nancy begint voor veel vakantiegangers de route du soleil.

ANP

Komende weken spoeden honderdduizenden Nederlanders zich over de Franse snelwegen richting zon, camping of strand. Het zijn vaak slopende tochten, met ruziënde kinderen op de achterbank, overvolle tankstations en smerige openbare toiletten. Maar wat velen zich niet realiseren, is dat de eigenaren van de toch al peperdure tolwegen nog een extra verrassing voor ons Nederlanders in petto hebben.

Vooral de wat hogere personenauto’s, zoals Range Rovers, Jeeps en SUV’s met bagage op hun dak, worden door de falende Franse meetapparatuur regelmatig ten onrechte aangezien voor bestelbussen van drie meter. En omdat de tarieven voor zulke bussen zo’n 35 procent hoger liggen dan voor normale auto’s, tikt dat foutje aardig aan. Ook vakantiegangers met campers voorzien van dakbagage worden ten onrechte in een hoger (vrachtwagen)tarief ingeschaald.

Betalen gewoon

Franse automobilisten herkennen de onjuiste tarifering meestal direct, omdat ze de tolpoortjes regelmatig passeren. Nederlandse vakantiegangers betalen gewoon het bedrag dat op het schermpje naast hun auto verschijnt.

Dat geldt echter niet voor Andries Bik uit Utrecht. Andries (39) is een ervaringsdeskundige, aangezien hij regelmatig met dakkoffer of surfplanken op z’n auto naar de Middellandse Zee rijdt.

Prijs verlagen

„Met m’n Range Rover gaat het op de Autoroute du Soleil minstens zes van de tien keer fout en krijg ik een te hoog tarief gepresenteerd. Dan vraag ik bij het tolpoortje om assistentie, door op de hulpknop te drukken en bezwaar te maken. De prijs wordt dan gelijk gecorrigeerd. Overigens weten de péage-medewerkers zelf dondersgoed dat hun meetapparatuur niet deugt, want vaak verlagen ze de prijs zonder dat ik iets hoef te zeggen.”

Bij APRR, het bedrijf dat een deel van de Autoroute du Soleil exploiteert (de A6 tussen Parijs en Lyon), is het probleem met de onjuiste tarifering bekend. „De toltarieven zijn gebaseerd op de hoogte van de voertuigen”, zegt Pierre Méau, chef Péage. „Die wordt gemeten door apparatuur die we de afgelopen jaren flink hebben verbeterd. Bij fietsen en dakkoffers gaat het nu vaak goed. Als mensen spullen met afwijkende vormen op hun auto binden, wil het nog wel eens misgaan.”

Bewaar tolbonnen!

Volgens Méau is voor automobilisten duidelijk genoeg aangegeven in welke tariefklasse zij vallen. Als er op de automaat voor de slagboom toch een hoger bedrag verschijnt, kunnen zij via de intercom aangeven dat hun voertuig verkeerd is ingeschat. „Dat kan ook achteraf nog via de site als mensen de bon bewaren. Dat geldt ook voor degenen die een badge hebben en daarmee door de snellere ’telepéage’-doorgang kunnen. Wij kijken overigens ook zelf camerabeelden terug en storten bij deze badgehouders geld terug als zij te veel hebben betaald.”

De ANWB adviseert reizigers hun tolbonnen te bewaren. „Als zij dan na de vakantie ontdekken dat ze een te hoog tarief hebben betaald, kunnen ze dat reclameren”, aldus een zegsman.

Lees meer over