Nieuws/Binnenland

Meeste doden door kop-staartbotsingen

Kop-staartbotsingen blijken letterlijk levensgevaarlijk, zo stelt de SWOV na onderzoek.

Kop-staartbotsingen blijken letterlijk levensgevaarlijk, zo stelt de SWOV na onderzoek.

Persbureau Meter

Den Haag - De meeste verkeersdoden op rijkswegen vallen bij kop-staartaanrijdingen, waarbij een voertuig vaak zonder te remmen op volle snelheid inrijdt op een file. Ook zijn veel slachtoffers te betreuren bij ongelukken waarbij een obstakel zoals een boom of geleiderail in de berm geraakt wordt.

Kop-staartbotsingen blijken letterlijk levensgevaarlijk, zo stelt de SWOV na onderzoek.

Kop-staartbotsingen blijken letterlijk levensgevaarlijk, zo stelt de SWOV na onderzoek.

Persbureau Meter

Dat blijkt uit een groot onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uitvoerde in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) naar dodelijke ongevallen op rijkswegen in ons land.

„Ook frontale botsingen op enkelbaanswegen en aanrijdingen van voetgangers die zich op de rijbaan bevonden scoren hoog in de statistieken”, zegt Patrick Rugebregt van de SWOV, dat zich baseert op de 73 dodelijke ongevallen in 2016 waarbij tachtig mensen om het leven kwamen.

„We hebben alle dodelijke incidenten uitgebreid geanalyseerd om te kijken of er vanuit de wegbeheerder maatregelen genomen kunnen worden om het aantal slachtoffers terug te dringen”, aldus Rugebregt.

De meeste ongelukken ontstaan door afleiding, alcoholgebruik, te hard rijden en in slaap vallen. „Dat laatste kan vooral bij vrachtwagenchauffeurs een rol spelen die op cruisecontrol rijden. Vier keer werd er daardoor op gruwelijke wijze op een file ingereden met fatale gevolgen”, weet de zegsman. Opvallend is dat zeker elf dodelijke slachtoffers geen veiligheidsgordel droegen.

Op basis van de ongevalsgegevens heeft de SWOV een aantal kansrijke maatregelen opgesteld. Rugebregt: „Denk daarbij aan verkeerssignalering bij filegevoelige locaties. Vooral daar waar het zicht beperkt is op de ’filestaart’ door een viaduct of boog. Maar voorzie ook gevaarlijk bermen van een ruime obstakelvrije zone en smalle enkelbaanswegen van een cable barrier als rijrichtingscheiding.”

Reactie minster Van Nieuwenhuizen

Ook minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) hoopt dat de aanbevelingen resultaat oplevert. ,,Ik vind veilig verkeer en veilige wegen heel belangrijk. Achter elk ongeval gaat groot menselijk leed schuil. Iemand verliest zijn vader of moeder, zijn echtgenoot, opa of dochter. Mensen die midden in het leven staan. Als ik nadenk over een campagne tegen appen in het verkeer of over het verhogen van de boetes voor hufterig gedrag, dan heb ik die mensen in mijn hoofd.”

,,Een groot deel van de ongevallen komt door menselijk gedrag”, vervolgt ze. ,,Daarom stimuleren we veilig gedrag met bijvoorbeeld campagnes als Bob. Binnenkort start een campagne tegen appen in het verkeer. En daarnaast pakken we roekeloos gedrag strenger aan, verhogen we het aantal boetes en staande houdingen en vergroten we de pakkans.”

,,Ook de inrichting van de weg, nieuwe technieken en veiligere auto’s kunnen bijdragen aan veilig verkeer. Veilige wegen zijn van groot belang. Daar zet ik vol op in zowel bij aanleg als bij nieuwe wegen. Onlangs nog heb ik aangekondigd te werken aan veilige bermen. Het gaat daarbij meestal over het afschermen van obstakels met vangrails of struikgewas”, aldus de bewindsvrouw.

Bekijk meer van