Nieuws/Binnenland

Versnelling aanpak onbewaakte spoorwegovergangen

UTRECHT - Het aanpakken van openbare onbewaakte spoorwegovergangen, waar relatief veel verkeer overheen komt, gaat steeds sneller. ProRail heeft afspraken gemaakt met alle betrokken partijen over het opheffen van deze gevaarlijke overwegen. De spoorbeheerder hoopt dat ook snel te kunnen doen met de dertig zogenoemde huisaansluitingen: onbewaakte overgangen die toegang geven tot een of twee huizen en die niet druk worden gebruikt.

Er zijn nog 113 openbare onbewaakte overwegen in Nederland, voornamelijk in het noordoosten van het land. ProRail hoopt dat het er aan het eind van dit jaar zeker 33 minder zullen zijn. Er wordt beveiliging aangelegd of de weg wordt omgeleid naar een bewaakte overweg. Voor wandelaars en vee kunnen spoorbruggetjes worden gebouwd of zogeheten wandelbuizen (een soort grote rioolbuizen) onder het spoor worden geschoven.

’Niet meer van deze tijd’

Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, zegt ProRail. Treinen rijden vaker dan voorheen op hoge snelheid en zijn stiller geworden, en ook het verkeer op de weg is drukker geworden. Daar komt bij dat steeds minder verkeersdeelnemers nog bekend zijn met de onbewaakte overweg, omdat er steeds minder zijn. Levensgevaarlijk dus, en daarom wil ProRail er zo snel mogelijk vanaf.

Vorig jaar gebeurden verschillende ongelukken op zo'n onbewaakte overweg. In Harlingen kwamen een vader en zijn zoontje van drie om het leven. Naar aanleiding van dat ongeluk doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek naar de veiligheid van alle spoorwegovergangen in Nederland en naar sanering van onbewaakte overwegen. De raad komt binnenkort met zijn eindrapport.

Lees meer over