Nieuws/Wat U Zegt

Motorrijders bang voor ’eiersnijder’

1 / 2

Motorrijders winden zich op over de mogelijke komst van de cable barrier als nieuw soort geleiderail op doorgaande wegen. Volgens de Motorrijders Actie Groep zijn ze bij motorongelukken een soort van ’eiersnijder’.

1 / 2

Al eerder zocht de Motorrijders Actie Groep contact met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) over de obstakelvrije berminrichting. De stichting erkende toen dat de positie en de kwetsbaarheid van de motorrijder in het onderzoek dat de SWOV deed niet specifiek is onderzocht.

In de analyse ’Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2016’ van het SWOV las de Motorrijders Actie Groep dat een stijvere constructie van de geleiderail tot ernstiger letsel kan leiden bij inzittenden van een personenauto. Met andere woorden: de ’cable barrier’ is dus het neusje van de zalm voor verkeersdeelnemers met meer dan twee wielen.

De kwetsbare motorrijder heeft dus simpelweg pech als hij/zij in stukjes achter de vangrail eindigt.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) claimt dat er geen bewijzen zijn die aantonen dat de ’cable barrier’onveilig zou zijn voor de motorrijder.

Volgens de MAG hoef je geen expert te zijn om te zien dat de cable barrier voor een motorrijder de meest desastreuse gevolgen heeft bij een onvrijwillige ontmoeting van dit type vangrail. De MAG noemde deze vangrail niet voor niks de “eiersnijder”.

Al jaren geleden voerde de MAG al acties waardoor De Tweede Kamer in december 2005 een motie aannam waarin de regering werd opgeroepen de plaatsing van ’cable barriers’ te verbieden. Toenmalig verkeersminister Karla Peijs heeft toegezegd de motie uit te voeren. Begint het hele feest nu dan toch weer opnieuw?

Vera de Bruijn, Motorrijders Actie Groep