Nieuws/Binnenland

Mastercard: ’Pinproblemen opgelost’

Door Redactie

Foto: ANP

De problemen met pintransacties met bankpassen met Maestro-logo erop zijn voorbij. Producent MasterCard meldt dat „de situatie is opgelost.” „De transacties werken nu normaal.”

Foto: ANP

In Nederland was sprake van een grootschalige storing, bevestigde Betaalvereniging Nederland eerder op de avond. Ondertussen werkt alles in ons land weer naar behoren. In een verklaring biedt MasterCard excuses aan voor de storing in het netwerk.

Door heel Nederland en daarbuiten waren er enkele uren problemen met pinbetalingen. De wereldwijde storing bij het systeem van MasterCard maakte het in veel gevallen onmogelijk om af te rekenen met bankpassen met het Maestro-logo erop.

De meeste Nederlandse banken, waaronder ING, ABN Amro en Rabobank, geven Maestro-passen uit aan klanten. Nederland werd extra hard getroffen omdat in ons land vooral met debetkaarten worden afgerekend, terwijl in andere landen vaker met creditkaarten wordt betaald.

Ook geldautomaten hadden storing

De geldautomaten in Nederland ondervonden ook enige problemen door de storing. ING meldt dat klanten alleen bij een automaat van hun eigen bank geld konden opnemen, maar niet bij die van een andere bank.

Ook vakantiegangers die in het buitenland proberen te betalen met hun pinpas konden last hebben van de storing. „Dit raakt ook gebruikers buiten Nederland”, aldus de woordvoerder van de Betaalvereniging.

Mensen met een pinpas met VPay van het concurrerende Visa erop ondervonden geen problemen, aldus de Betaalvereniging. Klanten van SNS, ASN en Regiobank hebben deze passen. Sinds kort geeft ook ING deze passen uit aan klanten.