Nieuws/Vrouw

Bij 'The winner takes it all' moet ik altijd een traantje wegpinken'

Vrouw Magazine / Stef nagel

Schrijfster/presentatrice Daphne Deckers geeft haar kijk op het leven. Deze week heeft ze het over Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid.

Vrouw Magazine / Stef nagel

Zal ABBA ooit verloren gaan? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Hologrammen

Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid zijn inmiddels al om en nabij de zeventig (ik hoefde hun precieze namen trouwens niet eens op te zoeken; die zitten vastgeklonken in mijn langetermijn-geheugen, tussen 'Hoe moet ik fietsen?' en 'Drink geen sinaasappelsap nadat je je tanden hebt gepoetst'), maar begin volgend jaar gaat het viertal weer een wereldwijde tourneedoen. Echter niet als zichzelf, maar als hologrammen van zichzelf. Serieus.

Lees ook op VROUW.nl: Haakpatroon: Goed gemutst naar Mamma Mia 2.0!

De Zweden hebben zich de afgelopen maanden in Silicon Valley laten scannen door de nieuwste apparatuur, en van daaruit zijn vier avatars gemaakt - of 'abbatars' zoals ze ze zelf voor de grap noemen - die straks twee uur durende liveconcerten gaan geven. Die hologrammen hebben overigens het uiterlijk van het viertal in 1979, maar volgens de Zweden zijn ze nauwelijks van echt te onderscheiden. Ik ben zó benieuwd hoe dat eruitziet. Het zou de zoveelste reïncarnatie van ABBA zijn - en vast niet de laatste.

Pofbroekpak

Ik heb op YouTube teruggekeken hoe de groep in 1974 het Songfestival won met Waterloo, en alleen al voor de styling is dat meer dan de moeite waard. Wat nou ophef over Waylon met z’n dansers - vroeger was het Songfestival helemaal hardcore in al zijn psychedelische glorie.

Bekijk ook op VROUW.nl:Antje Monteiro: Ik hou van The winner takes it all

Agnetha draagt een pofbroekpak met hoge zilveren laarzen; Anni-Frid een glimmend motorjackje met een zwierende zigeunerrok; Benny een blauw satijnen pak met glitterbroches en Björn iets van zwart fluweel met een stervormige glamrock-gitaar. Wow! Leuk detail: de landen-introductiefilmpjes waren destijds ook al prut met veren; zo zie je de vier Zweden heel awkward opduiken vanachter een grote potplant.

Styling

Eén van hun grootste hits, Dancing Queen uit 1976 (door het muziektijdschrift Rolling Stone terecht geroemd als één van de beste popsongs aller tijden), is ook al zo’n feest om naar te kijken. Wat een heerlijk blij en euforisch nummer. Welk humeur je ook hebt: draai Dancing Queen en je zwiert door de kamer.

Toen ik ook die styling nog eens op YouTube bekeek, schoot ik hardop in de lach: de kleding die zij daar dragen is helemaal het Gucci-modebeeld anno 2018: het naar binnen gekrulde haar, de blauwe oogschaduw, de fluwelen jumpsuits - het is (weer) helemaal van nu!

Lees ook op VROUW.nl: Laura en dochter Liv: Ik ben haar thuis

Tanden

Ook geestig om te zien: de vele close-ups van The winner takes it all (een nummer waarbij ik altijd een traantje moet wegpinken) bewijzen dat popsterren in die tijd nog hun eigen, ongecorrigeerde tanden mochten hebben én dat ze allemaal nog gewoon konden fronsen.

De ABBA-musicals worden inmiddels al decennia met veel succes gespeeld; er is een film van gemaakt en behalve de hologrammen die ons in 2019 nog te wachten staan, gaat nu ook een tweede film in première. En de titel? Die is even simpel als briljant: Here we go again.