Nieuws

FAMILIEZAKEN Carel Lurvink al 125 jaar spik en span

‘Mee veranderen met maatschappij’

Morgen is het exact 125 jaar geleden dat de overgrootvader van Caspar (l.) en Julius Lurvink het familiebedrijf begon.

Morgen is het exact 125 jaar geleden dat de overgrootvader van Caspar (l.) en Julius Lurvink het familiebedrijf begon.

RICK NEDERSTIGT

Enschede - Carel Lurvink begon op 18 juli 1893 in Enschede een fabriek in borstels en kwasten voor het schoonmaken van textielmachines. 125 jaar later zorgt Carel Lurvink nog steeds voor schone en veilige werkomgevingen.

Morgen is het exact 125 jaar geleden dat de overgrootvader van Caspar (l.) en Julius Lurvink het familiebedrijf begon.

Morgen is het exact 125 jaar geleden dat de overgrootvader van Caspar (l.) en Julius Lurvink het familiebedrijf begon.

RICK NEDERSTIGT

Het geheim van het succes? „Mee veranderen met de maatschappij en luisteren naar de klant”, zegt Julius Lurvink die samen met zijn broer Caspar als vierde generatie aan het roer staat.

Crisisjaren

Het bedrijf van Carel Lurvink groeide mee met de textielindustrie. Zoon Anton, de opa van Julius en Caspar, nam een bloeiend bedrijf over, maar kreeg te maken met oorlog en crisisjaren. „Opa was een creatieve man”, vertelt Julius. „Bij gebrek aan grondstoffen verzamelde hij heidetakken om bezems van te maken.”

Vader Harrie, de derde generatie, kon daardoor toch een goedlopend bedrijf overnemen, maar werd op zijn beurt geconfronteerd met de sluiting van de textielfabrieken. Hij verlegde de focus naar schoonmaakartikelen voor ziekenhuizen en de voedingsindustrie. Met de komst van de Arbowet ging hij ook veiligheidsartikelen leveren. Julius: „De vraag nam toe waarop vader een groothandel begon. Dat is nog steeds de basis van het bedrijf.”

Servicecenters

Toen Caspar en Julius de zaak begin jaren 90 overnamen, waren er 5 mensen in dienst. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een onderneming met 65 personeelsleden met servicecenters in Enschede, Winschoten en Hilversum.

Net als de voorgaande generaties luisteren de broers naar hun klanten. „De helft van de omzet komt online binnen. Daar zetten we vol op in. Op 1 september lanceren we een nieuw platform met uitgebreide productinformatie. Advies is nu heel belangrijk. Ook de servicepunten, waar klanten uitleg kunnen krijgen over producten en machines, spelen daar een rol in.